Fietsen voor gezondheid, welke fiets?

Hallo,
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Zoveel aanbod…

Vanwege vaatproblemen ben ik sinds enkele weken intensief (voor mij doen dan) aan het fietsen. Ik woon in de mooiste omgeving van Nederland met strand, duinen, bos en dure huizen.
Ik fiets nu 3 x per week 15km heen en weer. Ik gebruik een schema voor hart en vaatziekten elders op deze site.

Ik fiets nu op een Gazelle Paris, een stadsfiets. Op zich een hele mooie fiets, maar wanneer ik sneller ga, door alle heuvels, voelt het allemaal niet echt stabiel. Ook krijg ik vrij snel last van zadelpijn.

Ik zit te denken om een zogenaamde hybride te kopen. Sport/-stadsfiets. Zo ben ik de Betavus zonar al tegengekomen maar deze ligt buiten mijn budget en ziet er niet sportief genoeg uit.

Gezien mijn budget ga ik zeker voor 2e hands. Op marktplaats ben ik de vrij goedkope Gazelle Playa tegengekomen:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-mountainbikes-en-atb/m1270153878-gazelle-playa-57-cm.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr&lr_snippet=horizontalRichSnippet

Ze worden allemaal goedkoop aangeboden. Waarom is dat?

Ook zag ik deze mountainbike:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-mountainbikes-en-atb/m1269966300-fietshokje-raaks-trek-6-series-mountainbike-heren-h49-27v.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr

Zou deze voldoen aan mijn tochten? Ik rij voornamelijk gewoon op de weg en door de duinen.

Ook begrijp ik dat Trek een goed merk is. Er zijn relatief goedkope nieuwe Treks beschikbaar zoals deze: https://www.mantel.com/trek-fx?spec[]=4478&utm_source=google&utm_medium=shopping&gclid=EAIaIQobChMI27yj2Ji-2gIV6JztCh2hRgdoEAYYAiABEgKmhvD_BwE

Is dit wat voor 3x per week fietsen?

Vragen vragen…
Alvast bedankt!

Vraag is duidelijk. De gelinkte fietsen zijn nogal uiteenlopend. Voor jouw gebruik zijn de Playa en de Trek FX het meest geschikt. De prijzen zijn te verklaren.
De Playa is een superdegelijke fiets van ca. 20 jaar oud. Gaat echt niet kapot. Houd er rekening mee dat tenminste de ketting en de cassette versleten zijn. Beperkte kosten, maar de vraagprijs is belachelijk: ik heb zelf zo’n zelfde Playa 10 jaar geleden voor mijn dochter gekocht voor €80,-.
De Trek FX van Mantel is het FX model met de goedkoopste onderdelen die je kunt vinden. Vandaar de prijs. Dan heeft de Playa mijn voorkeur, al was die 25jaar oud. De Playa heeft wel een een erg recht stuur en een bijzonder lompe en lange stuurpen, maar dat is te vervangen. Ben je handig met fietsen? Indien niet: met de FX (voorkeur voor een wat beter uitgerust model, zoals de 7.3) kun je zo wegfietsen. Het zadel blijft een persoonlijke zaak.
De advertentie voor de Trek mountainbike bevat totale nonsense: een terugtraprem! Daar zou ik geen zaken mee doen! De prijs is zo laag omdat de fiets 559mm wielen heeft, die aan het verdwijnen zijn bij mountainbikes. En waarschijnlijk ook nog laagwaardige onderdelen. Ook is die fiets vanwege de verende vork niet geschikt voor jouw gebruik.
Zadelpijn is per persoon op te lossen door goed zadel en wielerbroek met (synthetische) zeem. BBB heeft prima zadels, bij veel fietsenmakers hangen ze. Trek er €30 tot €40,- voor uit.

Bedankt, je hebt me nu al enorm op weg geholpen.

Ik kreeg al een vermoeden dat de Playa vrij oud is aangezien ik niet veel terug kan vinden op het internet.

Ik heb de Trek FX 7.3 ook al een paar keer voorbij zien komen. Ik ben namelijk al een tijdje aan het googlen. Deze spreekt mij wel aan.

Ik begin al een idee te krijgen waar ik naar moet zoeken. Als ik een nieuwe fiets heb zal ik me meer gaan verdiepen in de beste zadel en kleding voor mij.

Mooi!
Ik weet niet waar je woont, maar deze zag ik: https://link.marktplaats.nl/m1276094356
prijs: mag wel wat minder.

Ik woon in Haarlem, maar ik zou eventueel met een busje van een vriend door heel nederland kunnen rijden. Ziet er leuk uit, maar de prijs mag inderdaad wel lager. Ik kijk nog even verder, bedankt.

Nog een mogelijkheid:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-brommers/fietsen-heren-herenfietsen/m1268624161-mooie-hybride-herenfiets-met-gar-28-inch-en-57-cm-hoog.html

Er staat in de advertentie “zo goed als nieuw”, …nou…misschien 20 jaar geleden en misschien heeft hij weinig geleden, maar die kwalificatie is onterecht. Bovendien minder sportief dan de Batavus Zonar. Ook wordt als merk zowel Gazelle als Bikemate (??) vermeld.

Het is uiteindelijk een Cube SL Road geworden. Gisteren opgehaald en vanmorgen vroeg mijn eerste rit naar Zandvoort gereden.

Wat een verschil met de stadsfiets, veel lichter, stabieler en sportiever. Ik ben er echt blij mee. Ik moet wel zeggen dat de fiets sportiever is dan ik had gedacht. Zo heb ik die trappers nog nooit gezien en horen daar blijkbaar speciale schoenen bij.

Ook gelijk maar een helm aangeschaft, want op zo’n fiets zonder helm fietsen is ‘not done’ heb ik begrepen.
Schakelen is nog even wennen. Zo heb ik de linker versnelling niet gebruikt omdat het niet lukte.

Maar ik kan in ieder geval niet wachten tot de volgende rit.

Gefeliciteerd, hopelijk heb je er vele kilometers plezier van.

Speciale fietsschoenen zijn erg fijn, de zool is veel stugger dan van een wandelschoen, zou ik zeker doen.
De pedalen is een ander verhaal. Ik houd er niet van om met van die klikpedalen te rijden. Ik zou ze vervangen door normale pedalen.

Alleen voor klikpedalen, waarmee je dus lichtjes vastzit, heb je speciale schoenen nodig, vooral nodig voor ritten bergop. Meestal SPD systeem van Shimano. Voordeel is dat je voet altijd op de juiste plaats met het pedaal verbonden is. Scheelt aardig wat rendement. Maar je kunt ook gewone pedalen monteren, eventueel van je oude fiets, als ze nog los te krijgen zijn!! Ik rijd zelf met beide. Moet je vaak losklikken, om te stoppen enz, dan neem gewone pedalen. Pedaal sleutel is 15mm. Linker pedaal heeft linkse schroefdraad.
Een helm is nodig om je hoofd heel te houden, niet voor het imago!
De voorversnelling: wat is er mis? je moet flink drukken. Rijd je nu op het middenblad? Kabel erg slap enz. Anders fietsenmaker raadplegen.
zonodig: fotootje!

Bedankt, gisteren weer gefietst en ben nog steeds tevreden. Ik heb er al “normale” trappers op gezet.

Helemaal eens wat helm betreft natuurlijk, beter voorkomen dan genezen.

De versnelling is shimano Deore. Deze volgens mij: Deore

Ik durf niet te zeggen waar ik nu in rijd.Ik doe het nog gevoelsmatig zeg maar. Ik zal morgen even langs de fietsenmaker gaan.

Je hebt 3 kettingbladen vooraan, meestal iets van 44t (=3), 32t (=2) en 24t (=1) groot. Achteraan 9 kransjes met iets van 11t (=9) tot 32t (=1). Ik heb een (Engelstalig) youtube-filmpje gevonden dat uitlegt waar het schakelen van een 3 x 9v systeem om draait. Derailleur heet dan derailer en wordt snel uitgesproken: