Gazelle Chamonix C8 of Batavus Dinsdag X-Light

Hallo forum,

Momenteel ben ik mij aan het orienteren voor de aanschaf van een fiets voor dagelijks woon-werk van circa 14 km in de stad Utrecht. Mijn keus is momenteel gevallen op twee kandidaten; de Gazelle Chamonix C8 en de Batavus Dinsdag X-light. De reden dat mijn keus op deze twee is gevallen is omdat ze allebei over een Shimano Nexus 8 Premium (naaf)versnelling beschikken (waar ik veel goede dingen over lees op het internet), een gesloten kettingkast, lekker licht zijn (aluminium frame) en een ART2 ringslot hebben (voor de verzekering een must).
Maar er zijn ook verschillen tussen de twee, de C8 heeft rollerbrakes terwijl de X-Light V-brakes gebruikt. De X-Light is lichter dan de C8 maar deze heeft weer een verende zadelpen en voorvork.
Mijn vraag is dus welke van de twee ik het beste kan nemen voor mijn situatie (stadsfiets voor dagelijkse woon-werk verkeer van circa 14km in Utrecht).
Is een verende zadelpen/voorvork dan een overbodige luxe of fietst het toch fijner met?
Is het beter om rollerbrakes of V-brakes te hebben?
Trapt de C8 zwaarder door het gebruik van een naafdynamo of is dat te verwaarlozen?
Welke van de twee zal vaker onderhoud nodig hebben?
Prijs is overigens geen factor in mijn keus want ik kan de fiets laten vergoeden middels fietsplan bij mijn werk.

Alvast dank voor het advies!

Als alle keuze-vragen zo makkelijk waren…?
Rollerbrakes remmen ook als je niet remt. Ze gaan, na de garantie termijn, rammelen. Verende elementen zoals zadelpennen en vorken zijn te vermijden: ze kosten trapenergie. En ze zijn zwaar, vandaar het gewichtverschil. Als je weinig weegt werken ze niet of nauwelijks. En het gaat om dempen, niet veren en dat doen die simpele dingen niet.
Een naafdynamo kost inderdaad een beetje weerstand, ook als het licht niet brandt. Maar het wordt in de loop der jaren flink minder, al is het niet te verwaarlozen. De Batavus zal sneller zijn en minder onderhoud nodig hebben. Behalve je zorg voor de batterijen.
Je mag hier ook een link van de fietsen plaatsen, dat spaart, in dit geval mij, opzoekwerk. Ik kan niets vinden over maat en kwaliteit van de banden. Maar voor de aankoop maakt dat geen verschil, want de band is een slijtage-onderdeel.

1 like

Een Nexus-8 en gesloten kettingkast zijn een prima idee. Ik ben het met @Sjef eens dat vering en rollerbrakes minder goede ideeën zijn.

De weerstand van een naafdynamo is niet nul maar naar mijn idee wel te verwaarlozen, zie http://fahrradbeleuchtung-info.de/wirkungsgrad-und-leerlaufverluste-von-nabendynamos

Voor een woon-werk fiets vindt ik een naafdynamo zeer aan te bevelen,geen gedoe met batterijen, zeker voor een normaal voorlicht gaan die nooit lang mee.

Owja het is natuurlijk wel handig als ik links naar de fietsen plaats inderdaad :grin:

Batavus Dinsdag X-Light 2017: https://www.batavus.nl/stadsfietsen/dinsdag-x-light.htm#BC500322

Gazelle Chamonix C8 2017: https://www.gazelle.nl/fietsen/chamonix-c8/

Maar begrijp ik het goed dat je momenteel meer naar de Batavus neigt qua advies?

@MikeRZ
Nouja de Batavus Dinsdag X-Light heeft V-brakes en geen vering dus dat zijn de pluspunten maar hij heeft dus geen naafdynamo maar batterijen in de lampen. Toch maar voor de Batavus gaan?

Jammer van de batterijen maar ik zou dan (als de keus beperkt is tot deze twee) gaan voor de Batavus.

Hoe zeker ben je ervan dat het batterijen zijn, de vorm van de lamp lijkt daarop niet te wijzen? Of zijn het AAA’s?

Misschien de dealer/Batavus vragen of je hem ook met naafdynamo kan krijgen.

Volgens de specificaties op de website is het een batterij lamp zowel voor als achter. Er zijn modellen met een naafdynamo maar die komen weer met rollerbrakes. De enige model met naafdynamo en geen rollerbrakes is de Batavus Dinsdag Exclusive maar die heeft een open ketting en hydraulische velgrem, beide deze opties vergen best wat onderhoud.
https://www.batavus.nl/stadsfietsen/dinsdag-exclusive.htm#BC500431

Goed dat je de gegevens van de Exclusive erbij hebt vermeld en ik die even heb bekeken. Het is weliswaar een dure versie, maar daarvoor krijg je dan ook een tandriem aandrijving (geen ketting!), schoon, betrouwbaar, duurzaam en zonder onderhoud (ook kettingen in een kettingkast vergen onderhoud!) en Magura hydraulische remmen, de meest betrouwbare en onderhoudsvrije remmen. Dit is zonder twijfel de meest onderhoudsvriendelijke versie.
In mijn gezin resp. 5- en 6 jarige ervaring met tandriemaandrijving (i.c. Gates). In mijn gezin hebben 6 van de 9 fietsen Magura HS-remmen. Samen met Chris King headsets en de Rohloff Speedhub wereldwijd beschouwd als de meest duurzame fietsonderdelen.

Ja klopt zelfs een gesloten ketting heeft inderdaad onderhoud nodig, maar hoe schoon en onderhoudsarm is de open ketting van de Exclusive? Want voor zover ik weet is een goede regenbui genoeg om ervoor te zorgen dat je bij een open design na een fietstoch je ketting gaan schoonmaken en opnieuw insmeren. Nou heb ik geen ervaring met een fiets die een belt/riem aandrijving heeft maar ik heb er toch zo mijn twijfels bij dat het beter is. Is deze Exclusive met open riem echt het overwegen waard?

Zoals gezegd: het is een tandriem, geen ketting. Onderhoud = nul. Het is schoon en droog, geen olie of vet.
Zonder meer het overwegen waard. Iedere aarzelende gebruiker is na een week om. Steeds meer merken bieden het aan. Nadeel: de kosten van de onderdelen indien ooit (> 20.000 km) versleten. Naast voordelen, zijn er altijd nadelen.
Lees hier over de riem (dat is niet hetzelfde als een v-snaar (die bestaan niet meer)!):

De Exclusive is echter wel duur dat valt samen met verzekering/accessoires die ik wil halen boven het bedrag die ik mag declareren bij mijn werkgever.
Dan denk ik toch dat het de Batavus Dinsdag X-Light moet gaan worden want hoewel de Exclusive er erg interessant uit ziet past hij niet binnen mijn (werkgevers) budget.

Begrijpelijk. Goede keus gemaakt!

Dat was inderdaad altijd het geval, maar nu met die ledjes die bijna niets verbruiken, gaan batterijen heeeel lang mee.

Bedankt voor je advies Sjef :+1:

Jammer dat de Exclusive niet binnen je budget past. Ik zou overwegen het verschil zelf bij te leggen, maar kan niet in jou situatie kijken.

Ja, lampjes op batterijen gaan lang mee, mijn achterlicht deed het met twee oplaadbare batterijen een jaar voor woon-werk. Een voorlamp waarmee je niet alleen gezien wordt, maar ook nog iets kan zien, deed het echter minder dan drie dagen met vier batterijen. Hier geldt, naar mijn idee, lage aanschafprijs, (mogelijk) hoge periodieke kosten.

Ik ben het niet helemaal eens met de kritiek op rollerbrakes. Ik heb de afgelopen 10 jaar ongeveer 40.000 km woon-werk gereden op een Gazelle Impala met rollerbrakes en eigenlijk zonder problemen of ergernissen. Het zijn misschien niet de ideale remmen maar voor een stadsfiets voldoen naar mijn ervaring prima.