Het recht op fietsen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/het-recht-op-fietsen/

Eindelijk. De rechter heeft gesproken: de Stulpselaan is een openbare weg. Dat betekent dat landgoedeigenaar Per Insinger niet zomaar hekken neer mag zetten op landgoed Pijnenburg om fietsers tegen te houden. Fietsvrienden Pijnenburg en de Fietsersbond zijn blij. Op 5 december deed de rechtbank uitspraak. Maar de strijd is nog niet gestreden. Nu is het…

1 like

Ik neem aan dat dit bericht een vervolg is op het bericht van juli 2019

Het gaat natuurlijk om het principe.
Maar ik heb nooit begrepen dat een lullig houten hek fietsers er al die jaren van heeft kunnen weerhouden om van deze route gebruik te maken.
Vraag maar na bij de gemiddelde aannemer die probeert om fietsers van zijn werkplek te houden.
Ik denk eerder dat wandelaars alles in het werk hebben gesteld om fietsers uit het gebied te weren.
En die wandelaars zullen zich blijven verzetten middels recalcitrant gedrag. Gerechtelijke uitspraak of niet.
Het zal nooit vrij en blij fietsen zijn op deze route.

pijnenburg31

Het houten hek was inderdaad makkelijk te passeren. Daarom heeft de landgoedeigenaar dit al snel vervangen door hoge metalen hekken. Die zijn te zien in het filmpje.

Dat hek ben ik vorig jaar tijdens een van mijn eerste fietstochten met mijn rolstoelfiets helaas ook tegengekomen. Volgens Google maps zou dat een fietspad zijn, maar ik kwam dus bedrogen uit (wist toen ook nog niet van de fietsersbond routeplanner) en moest inderdaad een behoorlijk stuk omfietsen.

Het ergste is misschien nog wel dat het ook niet toegankelijk voor mij was geweest als ik daar alleen met mijn rolstoel door had gewild, en als ik de foto hierboven zie van een oudere situatie dan was dat toen niet veel beter.

Ik hoop dat de situatie daar snel wordt opgelost zodat iedereen daar zonder belemmering weer door kan.

1 like