Hoe vind ik een mountainbike met grote framemaat?

Nico Cordes vroeg zich af:

Ik wilde een nieuwe MTB kopen, maar helaas zijn overal waar ik naartoe bel/ga de MTB’s in de grote framegroottes uitverkocht. Bovendien merk ik dat vooral de Amerikaanse merken als grootste frame slechts 20" hebben. Ik ben 1m96 (normale bouw/lengte benen), zou zo’n framegrootte voor mij voldoende zijn ? De fiets die ik op het oog heb is 21" en ik kan hem helaas niet proefrijden…

Leo Langeveld:

Zelf ben ik 1.88 en heb een American Eagle Death Valley van 21". Giant heeft wel frames van 22" maar die zijn wel erg groot. Ik vind zelf dat ik nog wel een maatje kleiner had kunnen kopen. Nu rijd ik met een haast verticale bovenbuis en steekt mijn zadel ong. 15 cm. uit boven de bovenbuis. Een vriend van mij heeft dezelfde perfecte fiets en zal ook ong. 1.95 zijn. 21" kan prima. Lekker hoog zadel. Volgens mij moet het kunnen.

Peter G.Dekker:

Ga naar een vakman-fietsenhandelaar, die heeft daar een speciale toestand voor, ik geloof dat het BioRacer heet. Dan meten ze je helemaal op en kunnen aan de hand van tabellen vaststellen welke framemaat voor jouw de juiste is, succes!

Vakman Gert-Jan van Laar reageerde:

Bij een BioRacer dealer (ook bij ons) kost deze meting Fl.60,- indien je er geen fiets koopt. Deze zeer uitgebreide meting houdt rekening met het soort pedaal/schoensysteem. (SPD v. Look = plm. 2cm verschil) Je krijgt dan een ruim advies waar bv. ook de cranklengte in aangegeven staat. Er bestaat echter ook een simpele meting van Fl 25,-

Deze meting geeft een paar basismaten voor de afstelling van je fiets. Framemaat, zadelhoogte , afstand stuur/zadel. Voor de prijs van een stuurnok zit je dan perfect op de fiets.

Reactie van Nico Cordes:

De mogelijkheid om langs een vakhandelaar te gaan heb ik overwogen, maar omdat ik niet van plan ben een nieuwe fiets te kopen wil ik hier geen misbruik van maken. Er moet toch een vrij eenvoudige formule zijn om de framehoogte voor een bepaalde lichaamslengte te bepalen.

Kijk ook bij het BioRacer programma voor alle informatie over het juist afstellen van de racefiets