Keuze tussen 2 speed pedelecs of toch een derde ?

Dag allen,

Nieuw hier en onmiddellijk een vraag ;
Voor m’n vrouw zijn we van plan een speed pedelec (45km/h) aan te schaffen voor woon -werk verkeer.
Na ons uitgebreid geïnformeerd te hebben blijven 2 modellen over ;
Batavus Razor Turbo 3500euro
Riese & Muller City cruiser Vario HS 3979 euro
Beide geen schijfremmen, is dit noodzakelijk ?
Batavus heeft een gesloten kettingkast, de motor is krachtiger maar heeft geen voorvering.
Ook is de motor van de Batavus van Yamaha, wat is de kwaliteit daarvan ?

Kunnen jullie je voorkeur geven op basis van ervaringen eventueel ?
Is er een ander model in deze prijsklasse die jullie aanraaden ?

Alvast hartelijk dank,

Oei, speed pedelecs zonder schijfremmen… ik rij inmiddels 2 jaar op een speed pedelec en durf gerust te stellen dat de schijfremmen mij enkele keren gered hebben, die schijfremmen zijn met 45 km/u echt een must.

Verder heb ik op diverse merken speed pedelecs gereden en ben daardoor tot de conclusie gekomen dat voor woon-werkverkeer een fiets met achterwielmotor het best presteert, de fietsen met middenmotor leveren minder vermogen waardoor je met moeite 40 km/u haalt en zijn meer aan slijtage onderhevig. Kom je toch nog bezweet op je werk aan en lekker meerijden met het verkeer op de rijbaan tussen de auto’s zit er ook al niet in.

Een SP-met-middenmotor heeft mede daarom van mij de bijnaam spijt-pedelec gekregen.

Maar ik begrijp best dat het budget je parten speelt en een degelijke Stromer of Klever niet tot de mogelijkheden behoort. In dat geval kan ik je alleen nog aanraden om zoveel mogelijk proefritten te maken:

  • enkele keren je WW-route uitproberen (reistijd, inspanning, accucapaciteit)
  • maak de rit ook een keer 's nachts zodat je kunt ervaren of de koplamp voldoet (deze voldoet meestal niet!!!)
  • voorvering is niet noodzakelijk tenzij je vele kilometers over klinkerwegen (kinderkopje) moet hobbelen, dus onderweg gelijk testen
  • remwerking testen door een heuvel af te rijden met 45 km/u en dan proberen zo snel mogelijk te remmen, je krijgt zo een idee wat de remmen werkelijk kunnen.

Voor enkele goede proefritten heb je de fiets minstens enkele dagen nodig, vergeet niet de oplader mee te vragen…

En als laatste: probeer ook eens een Klever of Stromer zodat je weet wat het verschil is. Misschien inspireert dit om nog wat langer door te sparen en voor een degelijke SP te gaan.