Keuze tussen twee Cubes

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen: ik ben Wil, bijna 34 en woonachtig in het mooie Friesland.

Ik wil binnenkort met de fiets naar mijn werk reizen (21 km enkele reis) en daarvoor wil ik een nieuwe fiets kopen. De fiets moet van alle gemakken voorzien zijn (naafdynamo, bagagedrager, spatborden, het liefst schijfremmen) en ook vooral snel zijn. Na veel online speurwerk was mijn oog op deze twee modellen gevallen. Deze

Cube travel

en deze:

Cube travel pro

Als “dark horse” heb ik nog de Stevens 4x lite tour: erg licht, maar wel velgremmen (van deze kan ik geen link plaatsen, als nieuwe gebruiker ben ik beperkt tot 2).

Ik kan de Cube travel pro voor ongeveer de helft van de nieuwprijs krijgen. Voor de overige fietsen zou ik wel de volle mep moeten betalen. Onderhoud ga ik zelf doen. Mijn vragen aan jullie (en vooral aan MikeRZ; ik las dat jij een van deze fietsen bezit) zijn:

  • Is er merkbaar verschil in efficiëntie in de praktijk tussen derailleur en nexus 8? Ik las dat de nexus een efficiëntie heeft van rond de 90% en derailleur rond de 97%. Maar merk je dat echt?

  • Hoe ervaren jullie het verschil in onderhoud tussen tandriem en derailleur?

Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie moeite :blush:.

Wil

Voor efficiëntie, zie dit Duitstalige artikel, de groene “Inter-8” lijn is voor de Nexus-8 en de oranje “Kettenschaltung” is een derailleur.

Verschil in efficiëntie merk ik niet, ik vindt de Nexus-8 niet zwaar fietsen.
Ik fiets redelijk door, bij 26 km/h zou je met 5% (extra) verlies 25.4 km/h gaan.

Het mooie van de Cube travel en Cube travel pro is dat het dezelfde fietsen lijken te zijn op de aandrijving na. Ik zou zeggen maak op beide eens een proefrit.

Genoeg al eerder over geschreven maar ik vindt een riem prima, trekt geen vuil aan en gaat beduidend langer mee dan een ketting tenzij het een mooi-weer fiets is. Dat wil niet zeggen dat er geen problemen zijn en het vervangen van een riem is beduidend duurder dan een ketting.

Dat is wel een heel mooi aanbod.

1 like

Waarom persé schijfremmen in het vlakke Friesland? De marketing van de fabrikanten doet kennelijk zijn misleidende werk.

1 like

Hoi Sjef, ik heb gehoord dat schijfremmen ook goed blijven werken bij regen. Verder vind ik het geen fijn idee dat ik langzaam mijn velgen opvreet. Of valt dit allemaal wel mee?

Velgen opvreten? Ik woon in Zuid-Limburg. Die heuvels en die in België zijn/waren 25jaar lang mijn achtertuin. En dan heb ik het nog niet over de Mont Ventoux en omgeving ieder jaar. Daar moet je soms toch wel flink remmen. Velgen opgeremd? Echt niet. De marketing jongens weten hoe ze mensen wat moeten aanpraten, zelfs in het vlakke Friesland.
Nattigheid en schijfremmen is zeker een pluspunt, maar het gepiep en slepen krijg je erbij. Zorg dat je twee extra blokjes bij je hebt. Ze zijn minimaal. Opgeremd betekent metaal op metaal! We lezen graag hoe de ervaringen zijn. De industrie is toch niet te stoppen.

1 like

@MikeRZ Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik ga er nog eens rustig over nadenken :blush:

Hallo allemaal,

Nog even een update. Inmiddels zijn we meer dan 3 jaar verder. Uiteindelijk heb ik - kort na mijn laatste bericht - toch voor een “gewone” Cube Travel met derailleur gekozen vanwege de hogere efficiëntie en de goede toegankelijkheid bij reparaties. Ik gebruik hem vooral voor toertochtjes en korte ritjes in de stad (ik heb nu ander werk; 3km enkele reis).

De fiets rijdt strak en licht. Het gekke is dat ik het gemak van altijd werkende remmen en verlichting nog het meest waardeer. Dit was totaal nieuw voor me - hiervoor reed ik alleen op oude barrels en tweedehandsjes.

De schijfremmen zijn subliem. Helaas zit er nu wel een heel klein slagje in de voorste schijf. Verder is de standaard koplamp eigenlijk niet fel genoeg als je snel rijdt in het donker (20 lux) en heeft deze ook geen standlicht. Ik zag dat de modellen van dit jaar een fellere koplamp hebben.

Ook is het standaard stuur vrij oncomfortabel. Een soort kaarsrecht mountainbikestuur. Gelukkig allemaal zaken die te vervangen zijn.

Wat het onderhoud en schoonmaken betreft: elke keer neem ik me voor om dit braaf op gezette tijden te doen. Ik mag echter blij zijn als het 1x per jaar gebeurt. Gisteren heb ik voor het eerst de ketting en achtertandwielen vervangen. Ook zijn de voortandwielen, trappers en het trapaslager binnenkort aan de beurt.

Ik geef de fiets een 7. Een prima prijs (800€ toen), maar een aantal zaken had wel beter gekund.

Ik wil de fiets nog een paar jaar houden; daarna ga ik toch echt over op naafversnellingen en riem.

2 likes