Keuze tussen twee Cubes

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen: ik ben Wil, bijna 34 en woonachtig in het mooie Friesland.

Ik wil binnenkort met de fiets naar mijn werk reizen (21 km enkele reis) en daarvoor wil ik een nieuwe fiets kopen. De fiets moet van alle gemakken voorzien zijn (naafdynamo, bagagedrager, spatborden, het liefst schijfremmen) en ook vooral snel zijn. Na veel online speurwerk was mijn oog op deze twee modellen gevallen. Deze

Cube travel

en deze:

Cube travel pro

Als “dark horse” heb ik nog de Stevens 4x lite tour: erg licht, maar wel velgremmen (van deze kan ik geen link plaatsen, als nieuwe gebruiker ben ik beperkt tot 2).

Ik kan de Cube travel pro voor ongeveer de helft van de nieuwprijs krijgen. Voor de overige fietsen zou ik wel de volle mep moeten betalen. Onderhoud ga ik zelf doen. Mijn vragen aan jullie (en vooral aan MikeRZ; ik las dat jij een van deze fietsen bezit) zijn:

  • Is er merkbaar verschil in efficiëntie in de praktijk tussen derailleur en nexus 8? Ik las dat de nexus een efficiëntie heeft van rond de 90% en derailleur rond de 97%. Maar merk je dat echt?

  • Hoe ervaren jullie het verschil in onderhoud tussen tandriem en derailleur?

Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie moeite :blush:.

Wil

Voor efficiëntie, zie dit Duitstalige artikel, de groene “Inter-8” lijn is voor de Nexus-8 en de oranje “Kettenschaltung” is een derailleur.

Verschil in efficiëntie merk ik niet, ik vindt de Nexus-8 niet zwaar fietsen.
Ik fiets redelijk door, bij 26 km/h zou je met 5% (extra) verlies 25.4 km/h gaan.

Het mooie van de Cube travel en Cube travel pro is dat het dezelfde fietsen lijken te zijn op de aandrijving na. Ik zou zeggen maak op beide eens een proefrit.

Genoeg al eerder over geschreven maar ik vindt een riem prima, trekt geen vuil aan en gaat beduidend langer mee dan een ketting tenzij het een mooi-weer fiets is. Dat wil niet zeggen dat er geen problemen zijn en het vervangen van een riem is beduidend duurder dan een ketting.

Dat is wel een heel mooi aanbod.

1 like

Waarom persé schijfremmen in het vlakke Friesland? De marketing van de fabrikanten doet kennelijk zijn misleidende werk.

1 like

Hoi Sjef, ik heb gehoord dat schijfremmen ook goed blijven werken bij regen. Verder vind ik het geen fijn idee dat ik langzaam mijn velgen opvreet. Of valt dit allemaal wel mee?

Velgen opvreten? Ik woon in Zuid-Limburg. Die heuvels en die in België zijn/waren 25jaar lang mijn achtertuin. En dan heb ik het nog niet over de Mont Ventoux en omgeving ieder jaar. Daar moet je soms toch wel flink remmen. Velgen opgeremd? Echt niet. De marketing jongens weten hoe ze mensen wat moeten aanpraten, zelfs in het vlakke Friesland.
Nattigheid en schijfremmen is zeker een pluspunt, maar het gepiep en slepen krijg je erbij. Zorg dat je twee extra blokjes bij je hebt. Ze zijn minimaal. Opgeremd betekent metaal op metaal! We lezen graag hoe de ervaringen zijn. De industrie is toch niet te stoppen.

1 like

@MikeRZ Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik ga er nog eens rustig over nadenken :blush: