Krijg jij voorrang als je van rechts komt?

Sinds 2001 hebben fietsers van rechts op een gelijkwaardige kruising gewoon voorrang, net zoals andere bestuurders die van rechts komen. Maar krijg je als fietser ook voorrang? Laat het ons weten!

Nee, meestal niet. Gemotoriseerd verkeer neemt voorrang. Pas als je niet twijfelt, kordaat door fietst en duidelijk aangeeft wat je heen wilt, bv door pontificaal de hand uit te steken, dan pas krijg je voorgang. Dit alles neigt naar voorrang nemen. Gr Gert

Over het algemeen krijg ik voorrang van automobilisten als ik als fietser van rechts kom. Het gedrag van automobilisten in mijn woonplaats Pijnacker durf ik zelfs als zeer positief te beoordelen. Hier krijg je ook opvallend vaak voorrang als je van links komt! Er lijkt wel een soort gedragscultuur te zijn per regio of stad, ik merk wel verschil daarin.

Meestal wel en soms ook wanneer ik bij kruisingen geen voorrang heb en oversteek en toch genoeg vaart heb en de automobilist nauwelijks hoeft te remmen (fietsers zijn niet zo genereus). Anderszijds is dat maar een matige compensatie voor die keren dat ik (vooral op rotondes in bebouwde kom) nog net het vege lijf kan redden. En daarbij moet ik helaas constateren dat het gezegde: “de heer in het verkeer is vaak een dame” tot de voltooid verleden tijd behoort. Negen van de tien schoften achter het stuur zijn vrouwen.

Op de speed pedelec krijg ik vrijwel altijd voorrang als ik die daadwerkelijk heb maar ook regelmatig als ik die niet heb. Hoewel het vriendelijk bedoeld is ben ik daar niet echt blij mee, het maakt de afhandeling van het verkeer onduidelijk, zeker als er nog meer partijen zijn.

Volgens mij speelt daarbij mee dat ik dagrijverlichting heb en daardoor extra opval in het verkeer. Gewone fietser hebben overdag het licht meestal uit omdat de ouderwetse voorwieldynamo merkbaar zwaarder fietst of omdat het licht het sowieso niet doet. Nu ik wat vaker in het donker rijdt valt het mij trouwens op dat bijzonder veel fietsen geen verlichting hebben… en dan ook nog donkere kleding!

De koplamp van mijn fiets (Supernova M99 pro) beschikt over grootlicht met maar liefst 1600 lumen lichtopbrengst. Die functie is overdag ook ideaal om verkeer van grote afstand een lichtsignaal te geven, bijvoorbeeld wanneer zij met de auto een fietspad blokkeren. Je wordt minder snel over het hoofd gezien en dat kun je als fietser best goed gebruiken, zeker nu de zichtbaarheid in het verkeer minder wordt door bijvoorbeeld een laagstaande zon, mist of hevige neerslag.

Tijdens schemering/duisternis is die krachtige lamp ook ideaal om bij nadering van een onoverzichtelijke kruising even een kort lichtsignaal te geven waarbij alle verkeersborden oplichten en verkeer van links kan zien dat er verkeer van rechts komt. De lichtbundel schijnt zo’n 400 meter recht vooruit…

Ja ik krijg meestal wel voorrang als ik van rechts kom. Ik krijg ook vaak voorrang als ik geen voorrang hoef te krijgen.

Wat echter wel heel vaak fout gaat is dat ik geen voorrang krijg als ik rechtdoorgaand verkeer ben te voet. Dan komt er een auto van achteren en die slaat rechtsaf terwijl ik net wil gaan oversteken of zelfs al net op de rijbaan sta.

Mijn oplossing: iedereen zou verplicht elke tien jaar zijn theorie opnieuw moeten halen. Je krijgt daar bijvoorbeeld een jaar de tijd voor. Maar als je het dan niet binnen die tijd geregeld en gehaald hebt, dan mag je niet meer rijden totdat je je theorie hebt vernieuwd.

Lijkt me ook goed als dit in groep 8 van de basisschool gegeven wordt, zodat 12-jarigen een theoriebewijs op zak hebben. Als deze kinderen een paar maanden later naar de middelbare school gaan, gaan ze vaak ook meer deelnemenaan het verkeer. En: jong geleerd…

Het hangt erg van de inrichting van de weg af. Bij gelijkwaardig ingericht krijg ik idd voorrang en neem dat ook. Vaak is die gelijkwaardigheid ver te zoeken door verschillende soorten verharding. Hier in Alkmaar krijgen auto’s uit de parklaan nooit van rechts voorrang. Alle fietsers rijden daar rechtdoor zonder voorrang te verlenen en automobilisten leggen zich daar al jaren bij neer. Komt mede omdat er een veelgebruikte zebra is over het eind van de Parklaan en die voetgangers hebben wel voorrang.

Op een andere plek kregen fietsers van rechts nooit voorrang. Ging om de Frieseweg die voorrang moest verlenen op fietsers van rechts vanaf de Molenkade. Die Molenkade zag er uit als uitrit en de Frieseweg was voor die tijd een hoofdweg. Zo bleef men hem gebruiken. Nu is de Frieseweg een fietsstraat en daarom weer in de voorrang.

Net als @Belle krijg ik meestal, bijna altijd voorrang als ik van rechts kom. Ik krijg ook vaak (onterecht) voorrang als ik geen voorrang hoef te krijgen.

Als ik geen voorrang krijg is het denk ik in het overgrote deel van de gevallen een foutje door de bestuurder en daar valt niet heel veel aan te doen behalve zelf voldoende marge aanhouden om een noodstop te maken.

Voorrang (onterecht) krijgen vind ik over het algemeen geen goed idee, ik probeer meestal zo veel te remmen dat ik net achter de auto/fiets/voetganger langs kan en als mensen gaan stoppen rem ik meestal meer af. Wel hoop ik dat als ik eens een keer een fout maak en onterecht voorrang neem de ander ook voldoende oplet om een ongeluk te vermeiden.

Voorrang krijgen kan trouwens best gevaarlijk zijn:

  • je weet niet of jij die krijgt of dat de bestuurder even afgeleid is
  • je hebt minder aandacht over voor het andere verkeer
  • een stoppende bestelauto kan dingen afdekken waardoor je bijv. de inhalende auto niet ziet

Tenslotte is het volgens de wet helemaal niet mogelijk voorrang te geven als je dat hebt.

Als je ergens regelmatig voorrang krijgt is het niet onlogisch contact op te nemen met de wegbeheerder om de voorrangsregels daar aan te passen.

Klopt, via het meldpunt heb ik al een verkeerssituatie aangegeven waar de voorrang inconsequent is bij meerdere opeenvolgende kruisingen. Die melding is inmiddels meer dan 6 maanden oud en de situatie is niet gewijzigd. En dus krijg ik nog steeds regelmatig voorrang waar ik die niet heb. Tot nu toe reageer ik er op door de ten onrechte geboden voorrang te weigeren en op de verkeersborden/haaientanden te wijzen die de voorrang regelen. Misschien niet aardig maar ik hoef geen vriendjes te worden met aardige automobilisten.

1 like

Meestal wel, maar vaak ook als jij van links komt. Tegenwoordig krijgen zijstraten van een hoofdstraat vaak voorrang van rechts. Als je uit zo’n zijstraat komt krijg je vaak geen voorrang, Andersom krijg je vaak voorrang van verkeer dat van rechts komt uit die zijstraten. Er wordt wel rustiger gereden op die locaties. Ook is het feit of je voorrang krijgt sterk afhankelijk van de overzichtelijkheid van kruisingen. Als ze je niet op tijd zien stoppen ze ook niet, of te laat, zelfs niet als je voorrang hebt op een voorrangskruising

Ik vind de voorrangsregels niet logisch. Fietspaden langs een voorrangsweg hebben vaak geen voorrang op zijwegen. Dat is vrij storend. Ik vind dat op een T-splitsing het rechtdoorrijdend verkeer altijd voorrang moet hebben. Dat is logischer. Op gelijkwaardige kruisingen moet degene die het dichtst bij de kruising is voorrang hebben. Dus snelheid minderen als je ziet dat er al iemand is die je voor is. Binnen de bebouwde kom in een woonomgeving langzaam verkeer voorrang geven op gemotoriseerd verkeer. Auto’s zijn daar te gast.

Fietspaden langs een voorrangsweg geen voorrang op zijwegen? Ik ben benieuwd waar? Dan ben ik er nog niet geweest, in elk geval.

Buiten de bebouwde kom langs de N504 is zo’n onlogisch gedrocht. Zit in het beleid van de provincie (NH). Ze wilden het ooit aanpakken, maar er is nog steeds niets aan gedaan. Dwz auto’s van een zijweg moeten stoppen voor de hoofdweg, maar niet voor de fietsers parallel aan de hoofdweg die ze 10 meter eerder kruisen. Zie hier: https://goo.gl/maps/MBTHPhYRC1Q2

Stemmen dan maar op Probleem: Voorrangssituatie op 2 achtereenvolgende zijwegen zou ik zeggen.

Heeft weinig zin. Ik heb direct contact gehad met een beleidsmedewerkster van de provincie. Het kostte me geen moeite om haar te overtuigen. Helaas zijn er ook andere belangen en is de aanpassing niet doorgegaan. Onze provincie wil veel voor de fietsers doen, als automobilisten er maar geen last van hebben. Het was ook prettig geweest als de gemeente Langedijk, waar dit nog net binnen valt wat meer had meegewerkt.

Heeft weinig zin.

Er is zogezegd al werk van gemaakt, prima! Jammer dat het (nog) niet gelukt is.

Eenmaal nee betekend niet altijd nee, het zou goed zijn de melding bij te werken met deze informatie en toch op een laag pitje verder te gaan, soms duren dingen tijden maar het komt ineens.

Ik krijg meestal wel voorrang, maar ik geloof wel dat ik daarbij aangeleerd gedrag heb: de sterke suggestie wekken dat ik niet kijk (terwijl ik wel degelijk kijk) als ik weet dat ik voorrang hoor te krijgen. Fijn is dat ongetwijfeld niet voor de andere deelnemers aan t verkeer :frowning: . Als excuus kan ik alleen maar aanvoeren dat ik en heel veel en op heel drukke plaatsen gefietst heb. Dat is: als ik dat ook echt doe, helemaal zeker weten doe ik t ook weer niet.

Wat wel opvalt: ik woon zelf op een doodlopend straatje dat uitkomt op een wat mensen ervaren als een doorgaande weg. Resultaat: met auto of met fiets, voorrang verlenen aan verkeer van rechts gebeurt niet in geschat 60% van de keren. Hier dus duidelijk weg-inrichting de boosdoener. Neem ik niet op met de verantwoordelijke ambtenaar, ik ben al blij zat met de moeite die Capelle ad IJssel doet (met dank aan Monica en Enno en de andere actievelingen) en gezien de maat van mijn straatje is het niet belangrijk genoeg.

In mijn gemeente geldt sinds 2009 een afwijkende regeling waarbij fietsers op fietspaden bij de kruisingen met wegen voorrang moeten verlenen. Deze plaatselijke verordening is namelijk ook van toepassing binnen de 30 km zonering. Binnen deze zgn verblijfszones is de rechts-voorrang regeling overigens onverminderd van toepassing op wegen zonder vrijliggende fietspaden en geldt dan ook voor fietsers. Daarentegen hebben fietsers wel voorrang op de rotondes. Een bijzondere inconsequentie is dat de fiets oversteken vaak naast een VOP (zebrapad) liggen. De gedachte achter deze maatregel was dat dit veiliger zou zijn voor de fietsers. De praktijk blijkt hardnekkiger omdat automobilisten niet consequent hun voorrang benutten en willekeurig fietsers voor laten gaan. Volgens de oude regeling hadden fietsers overal voorrang bij oversteken van 30 en 50 km wegen.

Herkenbaar, alhoewel het voor mij meer aanvoelt als duidelijk laten zien dat ik niet van plan ben om te stoppen.

Ik zou niet zien waarom jou straatje niet belangrijk genoeg is…