Lavendel tegen fietstunnelangst?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/lavendel-tegen-fietstunnelangst/

Tunnels zijn obstakels voor fietsers. Ze voelen zich er in het donker vaak niet veilig. Daarom experimenteren gemeenten met oplossingen. Helpt een sterke lavendellucht bijvoorbeeld tegen angst? Het kan een reden zijn om de auto te pakken of helemaal maar thuis te blijven: angst om in het donker te fietsen. Belangrijk genoeg om er iets…

De fietsersbond zou zich hier niet voor moeten lenen. Dit leest meer als een PR stunt van “Intelligent Lighting Institute” of TU Eindhoven, en een gelegenheid voor de gemeente Amsterdam om uit te dragen hoe veel tijd en geld ze over hebben om te verbrassen met lichtzinnigheden.

Uit onderzoek blijkt dat het contrast tussen een helverlichte tunnel en de donkerte waar je naartoe gaat onaangenaam

Dan is de oplossing simpel. Verminder de lichtintensiteit geleidelijk bij de uiteinden van de tunnel. Daar zijn LED dimmers voor, die bestaan al jaren.

Motieven als bloemetjes, bijvoorbeeld, of blaadjes

Sinds wanneer helpen geprojecteerde bloemetjes of blaadjes de fietser met het zien wat ze moeten zien? Dit verlaagt alleen maar de signaal/ruis-verhouding.

‘Wat gebeurt er bijvoorbeeld met een fietstunnel als je er dertig discoballen ophangt? Of een op-z’n-kop tunnel maakt, waarbij op het plafond een fietspad geschilderd is en er prullenbakken en een bankje naar beneden hangt, terwijl je zelf rijdt over de ‘verlichting’ van de tunnel.

Het voorgaande, doorgetrokken tot het uiterste van potsierlijkheid.

Vervolgens hebben we contact gezocht met lichtfabrikanten

Die zijn ook niet vies van PR, ongetwijfeld.

Wie zit er werkelijk te wachten op een chemische aanval richting de zintuigen (“lavendellucht”), terwijl je op de fiets veel lucht naar binnen moet trekken? De gekkigheid, en dit kritiekloze stuk zijn beschamend voor de Fietsersbond.

Hoezo zou de FB zich hier niet mee bezig moeten houden?

Kijk, als sportieve volwassen kerel van bijna 2 meter durf IK persoonlijk wel altijd overal te fietsen, maar heel veel mensen ervaren sociale onveiligheid bij fietsen in het donker.

Wat mij betreft is fietsen voor iedereen toegankelijk maken en houden één van de belangrijkste doelen van de FB. Dus prima dat hier aandacht voor is.

1 like

Ook ik voel mij niet zo snel onveilig in tunnels.
De aandacht voor mensen die dat wel zijn is uitstekend.
Wel vind ik dat het artikel iets te stellig is door te verklaren dat
“fietsers tunnels als onveilig ervaren”.
Alle fietsers blijkbaar; ook @shrek , dus. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dat is precies mijn punt. En dat doe je niet door mensen te bekogelen met discoballen en gobo’s van bloemen en blaadjes. Daarmee verminder je de toegankelijkheid voor mensen met beperkt zichtvermogen.

Daarom pleit ik voor echte oplossingen in plaats van lichtzinnigheden.

PS: Dank voor de link naar dat andere artikel want daar staat min of meer alles in wat ik hier vond ontbreken.

Er is een heel goede objectieve reden om angst te hebben voor een fietstunnel.
Dat is omdat fietstunnels ontoegankelijk zijn voor de hulpdiensten.
Een heel konkreet probleem waar geen lavendel aan te pas hoeft te komen.

Bijvoorbeeld de Beneluxtunnel voor fietsers.
De noordelijke helft valt onder verantwoordelijkheid van veiligheidsdienst A.
De zuidelijke helft is voor rekening van een andere dienst (veiligheidsdienst B).

De tunnel is 900 meter lang.
Aan weerszijden is een lift van minder dan twee meter diep.
En er zijn roltrappen aan weerszijden.
Zowel liften als roltrappen zijn vaak kapot.

De tunnel is niet recht, maar maakt een flauwe bocht.
Vanaf de roltrap kan je 200 meter ver kijken.
Het is meer dan een keer gebeurt dat de hulpdiensten te snel dachten dat er sprake was van een vals alarm.
Of dat het slachtoffer voor rekening was van de andere veiligheidsdienst.

1 like