Nieuwe fiets met 80km op de teller

Afgelopen week een nieuwe e-bike bij de fietsenmaker opgehaald. Een Sparta B1.

Nu vandaag eens alle bijgeleverde documentatie doorgelezen en zo zag ik dat de totaalafstand van de fiets en gebruikte tijdsduur worden opgeslagen in de fietscomputer. Dit is niet te wijzigen volgens het boekje.

Deze gegevens worden niet in het standaard menu getoond, maar alleen via het instellingen menu.

Nieuwsgierig als altijd wilde ik weten hoe dat gaat en zocht het in de fietscomputer op.

Tot mijn grote verbazing blijkt dat de fiets al 80km meer op de teller heeft dan wij hebben gefietst afgelopen 2 dagen. En zo'n 10 gebruiksuren meer!

Voordat ik naar de fietsenmaker terug ga om opheldering te vragen (wat ik zeker ga doen), weet iemand hier of dit normaal is? 

Ik heb nu het gevoel dat ik een demo fiets gekregen heb en geen nieuwe.

Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs op kan zeggen?

b.v.d. Swimmie

Bij de fietsenwinkel mijn beklag gedaan.
De verkoper was hoogst verbaasd en verzekerde me dat het een nieuwe fiets was die hij zojuist had binnen gekregen.
Een andere fiets die hij tegelijk had binnengekregen stond in de showroom. Wij direct gekeken hoe het met die fiets was. Die bleek 40km en 5 gebruiksuren op de teller te hebben.
Hij beloofde mij contact op te nemen met Sparta.
Paar dagen later kregen we bericht dat de vertegenwoordiger van Sparta had laten weten dat hij vaker klachten had gekregen over dit ‘probleem’. Maar dat het niet normaal was.
Wij zouden een nieuwe fiets krijgen.
En zo geschiedde. Vorige week de fiets omgeruild voor een nieuw exemplaar.
Deze stond wel netjes op 0km.
Dus opgelost.

Zitten we alleen nog met het feit dat de fietscomputer 4% teveel aangeeft. Wielomtrek is dus niet goed.
Maar dit is niet in te stellen volgens Sparta… Heeeeel vreemd! Maar hier ga ik me niet druk over maken…

Je hebt zelf het antwoord al gegeven.

Ja, dat gevoel heb ik ook, demo fiets.
Maar is dat bij fietsverkoop normaal?
Ik zit zelf in de muziekinstrumentenbranche en weet dat dure instrumenten een tijdje in de showroom kunnen staan (maanden) en dan toch als nieuw verkocht kunnen worden.
Bij fietsen weet ik niet wat gebruikelijk is.
Er werd over gesproken alsof het een nieuwe fiets was (nu bestellen, dan is ie over 3 dagen binnen, dan nog rijklaar maken, enz.) Dan verwacht ik dus geen demo fiets…

Nah, ik ga zometeen naar de fietsenwinkel terug…
wordt vervolgd…