Racefietsen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fietssoorten/racefietsen/

Veel Nederlanders stappen in hun vrije tijd op de racefiets. Lekker kilometers lang over gladde, comfortabele fietspaden zoeven. Racefietsen zijn lichte en kale fietsen zonder bagagedragers, verlichting of spatborden met twee of drie kettingbladen voor en negen tot tien kransjes achter. Tegenwoordig heb je ook robuuster racefietsen om mee te crossen of veldrijden. Racefietsen staan…

Maak op de tweede regel van “10 kransjes achter” : “12 kransjes achter”, dan ben je weer voor een aantal jaren helemaal actueel. 11 speed is immers al 9 jaar oud.

If you cannot beat them, join them.
Moet ik bovenstaand artikel zo lezen?
Ondanks vele gesprekken tussen NTFU en Fietsersbond is het niet gelukt om overeenstemming te krijgen over de gedragsregels op het fietspad.

Als wielrenner zie ik niet direct wat de Fietsersbond voor mij zou kunnen betekenen.
In mijn beleving is de Fietsersbond vooral bezig met de fietsinfrastructuur in stedelijk gebied, en nauwelijks met de infrastructuur buiten de stad.
Terwijl dat laatste juist de speeltuin van de wielrenners is.

In Engeland is British Cycling zowel actief voor wielrenners, als voor de woonwerkfietser.
Maar een beroemde wielrenner (Wiggins) is totaal niet terughoudendheid als hij zijn afkeur uitspreekt over het verkeersgedrag van de woonwerkfietser.
Wielrenners maken meer kilometers in de auto dan op de fiets.
Wielrenners lopen niet met een boodschappentas aan het stuur over de markt (vrij naar Tim Krabbé).

1 like