Riem / belt drive afstellen (bijgeluiden oplossen)

Sinds vanmorgen hoorde ik ineens een vreemd geluid uit de riem aandrijving van mijn fiets komen. Het valt het beste te omschrijven als een soort krakend geluid. Ik hoor het als de trappers en de riem rond draaien; niet zozeer als het wiel draait en/of de fiets in beweging is.

Ik ben even afgestapt en heb geprobeerd het geluid te reproduceren als ik de trapas met de hand roteer en het achterwiel even omhoog houd. Maar ook als ik de trappers achteruit beweeg, kan ik hetzelfde geluid horen. Het lijkt ook alsof ik een bepaalde trilling door het frame kan voelen wanneer ik het op deze probeer te reproduceren. Het geluid lijkt afkomstig te zijn uit de krenk of trapas, maar ik weet het niet zeker.

Ik heb het geluid proberen vast te leggen mbv een filmpje:

Ik heb een paar weken geleden de spanning van de riem al gecontroleerd, die heb ik toen teruggezet van ongeveer 75Hz naar 45Hz mbv de Gates app. Ik heb daarom eerst maar eens de riem schoongemaakt met handwarm water (zonder er verder iets in; ik las in [deze] (PDF)(https://www.gatescarbondrive.com/~/media/files/gcd/oemfactoryresources/gatesshimanomanualnl.pdf?la=en) handleiding dat dat niet mag)

Belangrijk
De riem en de tandriemschijven hoeven niet gesmeerd te worden. Voor het schoonmaken kunt u het beste water (zonder enige toevoeging) en een zachte borstel gebruiken. Maak in geen geval gebruik van scherpe of agressieve reinigingsmiddelen.

Helaas maakte dat geen verschil. Dus maar opnieuw de spanning gecontroleerd en wat schets mijn verbazing; wederom lijkt de riem te strak te staan; de app gaf ruim 70Hz aan. Opnieuw terug gespannen tot ongeveer 45Hz. De metingen van die app lijken niet super nauwkeurig er zit nogal eens verschil tussen van een paar Hz, dus ik meet dan een keer of 3 a 4 en als het rond een bepaalde waarde schommelt waar ik 'm wilde hebben, dan zou die goed moeten zijn.

Helaas is ook hiermee het geluid niet minder geworden, maar eerder meer: ik hoor naast het gekraak nu een soort geluid dat klinkt alsof de tanden van de riem telkens blijven hangen oid; het geluid klinkt een beetje als rollende onderdeeltjes (kan op dit moment even lastig termen vinden die er bij passen)

Maar luister hier vooral zelf:

Is hier ervaring met afstellen van riem aandrijvingen en wat zouden jullie tips zijn? Ik heb overigens nog garantie op de fiets, dus ik kan er ook prima mee terug naar de verkoper.

PS. in een filmpje van de Vakantiefietser

wordt gesproken over een krakend Gates kransje, in combinatie met een Rohloff naaf. Maar dat filmpje dateert van ergens in 2017 en zou niet veel later opgelost worden door Gates. Bovendien wordt er geen demonstratie gegeven van het geluid wat bedoelt wordt (uit dat filmpje) Ik heb dus geen idee of dit misschien het probleem zou kunnen zijn.

Ik heb ervaring met het spannen van CDC riemen, maar die zijn zo goed als probleemloos. Het geluid kan ik ook niet thuisbrengen. Lijkt niet in orde. Veelvuldig achteruitdraaien is met de Gates riemen vragen om problemen. Ze zijn ontworpen om vooruit te draaien. Het is geen ketting! Toch maar naar de verkoper!

Handig filmpjes, wat betreft het eerste filmpje:

Ik ben er vrij zeker van dat die niet de riem an sich is maar het tandwiel, de naafversnelling of één van de lagers. Mocht je nog twijfelen aan de riem dan kan je siliconenspray gebruiken om de boel te smeren.

Kan je eens nagaan of het geluid repeteert met een omwenteling van het achtertandwiel of voortandwiel? Het makkelijkst zet je een streepje met een stift of plak je een stukje plankband.

Het tweede filmpje is een ander geluid, het lijkt alsof de riem een beetje schuin op het tandwiel loopt, je hoort elke tandje.

Inderdaad, beter terug naar de verkoper, er lijkt iets echt mis te zijn.

Ik heb een Batavus dinsdag (jij ook geloof ik) en had toen de fiets nieuw was last van een beetje piepend geluid. Gesmeerd met wat droge siliconenspray van wd40 (dus niet wd40, maar hun dry silicone spray product). Dat hielp iets, maar na een tijdje kwam het weer terug en ging vanzelf weg. En bovendien: na zo’n 100 km was de spanning te laag, en dat heb ik bijgesteld.

Wat mij wel opviel was dat bij hoge temperaturen de riem te strak ging staan. de verklaring is de uitzetting van het Alu frame. Bij 20 graden temperatuurstijging wordt het frame ongeveer een kwart mm langer. Stel je m af op exact 50 Hz in de winter, dan staat íe te strak als de mussen van het dak vallen. Dus ik heb de riem in de zomer wat losser gezet, en ook (belangrijk) het voorblad telkens verdraaid tijdens de metingen, want deze staat nooit 100% gecentreerd. Op het strakste punt heb ik het geval dus op de juiste spanning afgesteld.

Vervolgens heb ik besloten niet de neuroot uit te hangen (want: ik heb wel belangrijker dingen te doen, dan had de tandriem maar geen tandriem moeten worden, enz enz), en zowel ik als mijn fiets doen het perfect zonder dat ik ernaar omkijk.

  1. Dus als je bij het terugdraaien duidelijk merkt dat de weerstand groter wordt op een bepaald punt, dan moet je op dat punt de spanning van de riem correct afstellen.
  2. In de zomer gaat de riem te strak staan. Stel m dan losser af op het zwaarste punt.

He bedankt allen voor de reacties!

Gisteren de fiets weer de hele dag gebruikt en het gekraak tijdens het fietsen niet meer (duidelijk) waar kunnen nemen (zoals gefilmd in het eerste filmpje). Wel het geluid (en dat voel je ook wel iets tijdens het fietsen) uit het tweede filmpje; het lijkt inderdaad alsof je elk tandje in en/of uit het tandwiel hoort gaan. Op het oog lijkt de uitlijning gewoon nog prima en ook kan ik niet iets van een slag in de tandwielen ontdekken. Dat zou bovendien pas verklaarbaar kunnen zijn bijv als de fiets is gevallen geweest of een andere impact heeft meegemaakt. Maar dat is niet zo. Ik heb zaterdag de hele dag nog gefietst, daarna in schuur gezet. En de volgende ochtend toen ik naar de sportschool wilde gaan, hoorde ik dat geluid ineens toen ik de straat uit fietste…

Wat betreft de suggesties over mogelijk oorzaken; ik dacht zelf ook aan iets in de naaf of de lagers, ook omdat je het zo goed voelt door het frame.
Wat betreft het achteruitdraaien van de riem; ik wist niet dat dat zo slecht zou zijn. Hebben de riemen ook een richtinggevoelige kant dan? Ik doe dat verder nooit hoor dat achteruit draaien behalve bij het uit de schuur rijden en bij het maken van deze filmpjes. Ik merkte nl. dat het geluid wat ik afgelopen zondag waar nam te reproduceren viel als ik de trapas achteruit draaide. Wel zo makkelijk met filmen immers.

@ebhoorn klopt ik heb idd de Dinsdag Exclusive, mede dankzij jouw enthousiaste ervaringen heb ik die fiets uit mijn top 4 destijds gekozen (ook na proefrit natuurlijk). En ik deel jouw enthousiasme voor deze fiets dan ook compleet. Ben er tot nog toe erg blij mee hoe snel ik tegen de wind in kan fietsen met dit ding; geweldig gewoon.
Bijzonder wat je schrijft over je ervaringen mbt relatie temperatuur en spanning riem. Klinkt eigenlijk heel logisch, nog niet bij stil gestaan!

Conclusie nav jullie adviezen:
Ik ga hiermee dan inderdaad maar terug naar de verkoper.
Ik ga nog even jouw tip/vraag proberen @MikeRZ
Ik koppel hier nog terug hoe dat is afgelopen.

Wel bijzonder hoor, ik had na ongeveer 1 week ook al een kapot voorwiel (knerpende lagers) die is onder garantie al vervangen. En nu weer dit. Ik krijg toch een beetje twijfels over de kwaliteit van deze fiets, maar mogelijk is dat onterecht en gewoon puur toeval. Ik heb het idee dat het bij riem aandrijving heel erg precies komt hoe de afstelling precies is. Dat lees ik ook terug uit die PDF van Gates, het is oa vreselijk belangrijk dat de uitlijning per-fect is en de spanning liefst ook. Dat komt bij een ouderwetse ketting veel minder krek heb ik het idee.

Nee, valt mee. In 80% van de auto’s zit ook een tandriem die de krukas met de nokkenas verbindt, en die nog eens stotend belast wordt ook. Die riemen worden met een statische spanrol ook aangespannen. En die riemen gaan heel wat meer rondjes mee, en onder veel zwaardere omstandigheden. En ook daar zal de spanning sterk afhangen van de temperatuur van het motorblok.

Niet te neurotisch over doen, en zo lang je de riem maar niet te strak afstelt gaat alles goed. Te strak betekent:a) veel wrijvingsverliezen, b) onnodige belasting van riem en lagers.

En ik denk dat de opmerking over het terugdraaien met een knipoog is gemaakt.

Trek de kettingbladboutjes eens na. Indien die ongelijkmatig zijn aangedraaid, dan zal het kettingblad in heel kleine mate uit het lood staan, hetgeen effect heeft op mooi precies in het blad vallen van de riem.

Het kraken uit het 1e filmpje repeteerde [edit] met het voortandwiel. Dat is iig hoe ik het terug hoor in het eerste filmpje. Het huidige rollende geluid komt zeker weten uit het voortandwiel. Ik heb dat kunnen testen en telkens op dezelfde trapas positie(s) hoor ik dat geluid.

Het ontzettend rare is dat het kraken zo goed als verdwenen is. Ik heb dus per saldo nu alleen nog het rollende geluid (de tandjes van de riem die iets lijken te blijven haken in het tandwiel) over. En misschien moet ik daar niet dus zo neurotisch over doen.

Morgen even de boutjes-natrek tip proberen :+1:t3:

Ik heb de boutjes van het kettingblad even nagetrokken; die zaten helemaal niet goed vast; sommige kon ik bijna 2,5 x rondje natrekken (uiteraard niet te strak gedaan!). Het had geen gevolgen voor het geluid.

Van de verkoper kreeg ik de tip om de riem zelf wat strakker te zetten; daarmee zou het geluid opgelost zijn. Dat heb ik even geprobeerd; en inderdaad wordt het geluid minder wanneer de riem weer strakker staat. Echter kom ik dan ver buiten de aanbevolen spanning (volgens de Gates app; die zou voor ‘internally geared hub and pinion’ tussen de 35 - 50Hz mogen zijn) Pas boven de 80Hz verdwijnt het geluid en ik moet dan best wel moeite doen om de kettingspanners nog aan te draaien. Dat voelt niet helemaal goed.
Nu weet ik dat die app maar een benadering van de juiste spanning kan geven.

Wat ik me nu afvraag; er zijn officiele ‘echte’ riemspanning checkers zoals hier in de filmpje uitgelegd. Maar die meten dus ongeacht welk soort versnelling je hebt (single speed, naaf versnelling, tandem of MTB) één aanbevolen spanning:

Aanbevolen spanning volgens de Gates app:

De boutjes van het kettingblad bijna 2,5 x rondje natrekken is erg veel naar mijn idee, die zaten echt niet goed vast.

Heb je nu nog steeds het rollende geluid (de tandjes van de riem die iets lijken te blijven haken in het tandwiel) over?

Zo ja, dan is misschien de tip achterin het youtube filmpje aan je besteed, kijk eens of de excentrische trapas wel goed (niet te veel naar links of rechts) zit.

Kan dat wel het geval zijn? Dan de loopt de riem er toch vooraan of achteraan af? Of kan dat niet met de CDX-riem? Ik heb tot nu toe alleen ervaring met de CDC riem en die loopt er in dat geval echt af.

Ik heb zowel een fiets met een CDC riem als eentje met een CDX/CDN riem en ja, de CDX/CDN maakt sneller geluid. Waar ik bij de CDC riem nog nooit een geluidje heb gehoord, wil de CDX riem wel eens wat geluid maken:

  • Bij bepaalde soorten weer (droog weer waarschijnlijk) hoor ik hem zachtjes de hele tijd, inspuiten met siliconenspray zorgt er dan voor dat ik er meestal weer meer dan een half jaar vanaf ben.
  • Vermoedelijk als ik scherp door de bocht ga (met veel vaart) dan wil er wel eens een geluid ontstaan met een ritme als de trapfrequentie. Gek genoeg helpt het dan om even terug te trappen, dan is het geluid weer weg.

Volgens mij is wat het geluid veroorzaakt de middengeleider die tegen de langs de riem glijd.

1 like

Dat heb ik inmiddels uit kunnen sluiten door de geleider er even af te halen (3 Torx boutjes) Hoewel die inderdaad vooraan heel dicht op de riem komt (heb 'm al een paar keer zo verbogen dat die wat verder van de riem en kettingblad af staat)

Het rollende geluid is met het (flink) strakker spannen van de riem opgelost. Telkens als ik de ‘kettingspanner’ een kwart slag strakker draaide en dan het geluid ging testen, werd het minder. Totdat het helemaal weg was en dat was pas bij een spanning van 80Hz >

De batavas dinsdag heeft geen excentrische trapas (toch???)

Ik denk dat ik hier ook een variant op heb; met koud/vochtig weer zoals afgelopen dagen was het kraak geluid ook weer terug van weggeweest. Het klinkt als de vering van een oud bed en kraakt op het ritme van het voorblad. Ik was een tijdje bang dat het iets in de lagers zou kunnen zijn. Maar gistermiddag toen het 19ºC en de zon volop scheen en het lekker droog was, was er geen kraak geluidje meer te bekennen.

Ik ga denk ik zo’n busje ‘dry-lube’ van WD40 (is die bijv. aan te raden?) in huis haal en daar de riem eens mee inspuit als ik het weer hoor. En dan kijken wat er dan gebeurt.

Dry lube is kettingsmeer voor droge ritten. Ik zou dat niet op de riem spuiten of aanbrengen.

Excuus ik las het bericht erboven verkeerd; juist een siliconen spray is ‘veilig’ voor de riem?

Ik lees net in dit blog dat Gates deze silicone spray adviseert:

Dus een gemiddelde siliconen spray zal dan wel volstaan, lijkt me.

Of die van Gates zelf:

1 like

Of gewoon die van de Hema:

Dat lijkt te gaan over het kettingscherm, ik bedoelde eigenlijk:

CDX_middengeleider

Met het opspannen van de riem wordt de afstand tussen de tandjes een miniem stukje langer en daardoor zouden de uitsparingen misschien net beter op het tandwiel passen. 80 Hz is boven de aanbeveling van Gates en zorgt waarschijnlijk voor snellere slijtage van je lagers, maar misschien is het goed om ook nog eens de spanning op een andere manier na te meten, ik heb geen goede ervaringen met de App.

Veder denk ik dat met wat slijtage het ook beter past en wat siliconenspray zou ook moeten helpen.

Hoe span je dan de riem op bij de Batavus Dinsdag Exclusive?

Je spant de riem gewoon op met twee ouderwetse kettingspanners die de as naar achteren trekken.

Stomme vraag: Kan je je niet over het bijgeluid heen zetten? Nu belast je de lagers extra, slijt de riem harder, en je hebt meer rotatieweerstand.

Bij twee achterspanners is het nog mogelijk dat ze iets ongelijk uit/ingedraaid zijn waardoor het wiel/het tandwiel een heel klein beetje scheef staan en dat dat het geluid veroorzaakt.

Ja, met meer spanning belast je de lagers meer maar ik denk niet dat de riem harder slijt (als hij geen geluid meer maakt juist minder) en de extra rotatieweerstand zal ook minimaal wezen.