Rugklachten

Als ik 40 km fiets heb ik pijn in mijn onderrug en tussen mijn schouders. Soms deed mijn nek pijn, maar niet vaak. Ik heb nooit last van mijn benen en knieën, maar mijn rug is soms ondraaglijk. Zelfs een paar dagen later kan ik nog steeds pijn tussen mijn schouders hebben. Ik had geen tijd om een foto te maken terwijl ik aan het rijden1 was, alle tips en opmerkingen zijn welkom. Ik ben 1m78 en mijn lengte van mijn benen aan de binnenkant is 86,5cm. De stack van de fiets is 56cm en de reach 46cm. Maar ik wist niets over fietsmaten voordat ik hem kocht. (Fiets was ook niet erg duur, heb hem een ​​paar jaar geleden gekocht) (Ik ben 17 en ik ben normaal vrij flexibel dus ik hoop dat iemand me de gouden tip kan geven)

Welkom op het forum!

Een vraagje wat betreft de foto, is dat jou houding op de fiets?

Heb je ook wel eens geprobeerd 40 km te fietsen op een normale fiets, zo ja, zelfde problemen?

Fijn dat je de moeite hebt genomen om fotos te nemen.
In de tijd van de Kneet (ver voor jouw tijd) was deze houding normaal.

De schouderpijn is er omdat je te veel op je handen rust.
Je zou ook verdoofde handen moeten hebben.

De rugklachten zijn er omdat je te weinig vanuit de heupen kracht zet, en te hard aan je stuur trekt.

Vervang je stuurpen door de kortste die je kan vinden (maximaal 40 mm)
Je zadel kan wel 2 cm lager.
Kies voor een lichter verzet.
En span tijdens het fietsen je buikspieren goed aan.

Ik hoop je hiermee een eindje op weg te hebben geholpen…

1 like

Bedankt voor de snelle reactie! Meestal probeer ik tussen de hoods en tops mijn handen te plaatsen omdat ik anders vervelend fiets, normaal zat ik ook de helft van de tijd in de drops maar heb nu mijn stuur beetje gekanteld en dat lukt nu helemaal niet meer. Als ik op mijn stadsfiets rijd heb ik nooit problemen heb zelf eens op reis met een compleet onbekende fiets een lange rit moeten maken ik denk 60-70km en dat was geen probleem.

Bedankt voor de reactie ik zal zeker eens kijken voor een nieuwe stuurpen. Denk je dat ik in het vervolg bij het kopen van een fiets sowieso een kleinere reach moet nemen of is het corrigeren met de stuurpen makkelijker?

Ik zou altijd eerst experimenteren met een kortere stuurpen en de zadelhoogte, als dat niet meer lukt omdat er geen ruimte meer is dan zou ik pas naar een andere fiets kijken.

Voor een ander stuurpen: Meet de diameter van de stuurbuis en het stuur. De gebruikelijke maten zijn 31.8 mm voor de stuurbuis en 1 1/8 inch / 28,6 mm voor het stuur.

Zelf ben ik ook gecharmeerd van een ligstuur, meer afwisseling is altijd goed. Je schrijft dat je redelijk flexibel bent dus dat zou moeten kunnen. Het Aptonia/Van Rysel opzetstuur bij Decathlon is wat mij betreft een goede keuze.

1 like

Dit is geen medisch forum. Met alle tips en adviezen hierover moet je voorzichtig omgaan.

Je kan inderdaad op internet diverse vuistregels vinden over framematen en afstelling van (race-)fietsen, maar geen enkel lichaam is hetzelfde.
Zo hebben mijn zoon en ik (bijna) dezelfde lichaamsbouw (we schelen slechts 1 centimeter), dezelfde framemaat, maar is de afstelling (lengte stuurpen, zadelhoogte en zadelstand) echt anders. Zou ik de fiets van mijn zoon hetzelfde afstellen als de mijne krijgt-ie gegarandeerd rugklachten.

Het klopt dat de houding van wielrenners is veranderd. Koos men in de jaren 80 voor een hoge en lange zit, nu is dat weer veel compacter geworden.
Je kan natuurlijk zelf gaan experimenteren met verschillende lengtes stuurpennen en je zadelstand, je zou ook eens naar een bikefitter kunnen gaan. Dan liefst één met medische achtergrond en niet een fietsenmaker die daarvoor een cursus heeft gevolgd.

Bedankt voor je reactie ik zal het zeker in mijn achterhoofd houden.

Je zit inderdaad wat lang ja.

Dat wordt nog eens versterkt door de ouderwetse vorm van je stuur: veel reach (moderne sturen hebben minder reach), en het feit dat je shifters nogal laag/ver naar voren op je stuur zitten. Vervolgens heeft iemand het stuur ter compensatie daarvan dan weer heel erg naar achteren gekanteld, waardoor de shifters dan wel weer wat ‘hoger’ staan maar de effectieve reach nog steeds heel groot is.

En tot slot heeft iemand de stuurpen omgedraaid (‘want je zit zo gestrekt’) waardoor je heel hoog maar nog steeds gestrekt zit.

Ik zou inderdaad voor ‘lager’ en ‘korter’ gaan.
Je zou eens naar een modern compact stuurtje kunnen kijken (moet voor e 25 te vinden zijn) en een iets kortere stuurpen (moet voor e 20 te vinden zijn) 40mm stuurpen zoals hier gesuggereerd zou ik niet doen.

Je zadel zou wellicht iets lager kunnen, je broek is nogal baggy maar je knie lijkt inderdaad wat ver gestrekt. Zadel wat naar voren zou wellicht ook een optie zijn, maar dat kan niet niet goed zien op de foto’s.

Bedankt voor je reactie, mijn zadel kan niet meer verder naar voor maar zal zeker je andere tips eens uitproberen.

Aan de foto niet te zien, maar veel zadelpennen hebben een zogenaamde “offset” van 15 of 20 mm (cq: de strop staat iets naar achteren tov de pen). Als dat bij jou ook zo is kun je een pen zonder offset (kaarsrecht) proberen, dan kan het zadel wel naar voren.