Test: tweewielige transportfietsen

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/test-tweewielige-transportfietsen/

Hase brengt een nieuwe transportfiets op de markt van het type ‘Filibus’, een transportfiets met bagagerek boven het voorwiel. Een goede aanleiding voor een vergelijkende test. Filibus? Filibak? De naam schijnt uit een Duits kindersprookje te komen. De Filibus is een fiets met een klein voorwiel dat een stukje naar voren geplaatst is. Daardoor is…

Dat is te kort door de bocht.

In februari 2020 was @system een andere mening toegedaan.
Jammer dat we na meer dan drie jaar nog steeds een strijd hebben tussen de twee concepten.
Terwijl er tijd en gelegenheid genoeg was om een vergelijkende test te doen.

Ik denk dat het verschil in de beleving voor een belangrijk deel wordt bepaald door het al dan niet aanwezig zijn van de vracht.
Je bent niet altijd zwaar beladen. De ene dag rijdt je leeg. De andere dag rijdt je vol beladen.
Op dit soort fietsen maakt het voor de beoordeling veel verschil of je met of zonder vracht rijdt.
Het ene type fiets is daar gevoeliger voor dan het andere type fiets.

Het lijkt mij dat dat terug te voeren is op bandenspanning.
Als we de naloop van de fiets als maat voor de stabiliteit nemen, leidt een zachte band tot een instabiele fiets.

Bij een “gewone” fiets drukt 40% van het lichaamsgewicht op het voorwiel.
Bij de geteste fietsen zal dat 30% zijn.
40% van 70 kg lichaamsgewicht = 28 kg
30% van 70 kg lichaamsgewicht + 35 kg bagage = 56 kg
Dat maakt het contactoppervlak tussen band en weg, twee keer zo lang.
Je zal je band echt significant harder moeten oppompen voor hetzelfde rijgedrag.

Stel de band is 50 mm breed.
28 kg belasting bij 3 bar = 1.8 cm lang contactoppervlak
56 kg belasting bij 3 bar = 3.6 cm lang kontaktoppervlak
56 kg belasting bij 6 bar = 1.8 cm lang kontaktoppervlak

Leuke test! Maar wel iets op aan te merken: inderdaad kun je met de Bullitt met vakantiebepakking met meer dan vijftig kilometer per uur naar beneden, ik ben het levende bewijs. Maar dat geldt alleen bij vrij zicht, glad asfalt en geen andere verkeersdeelnemers. Immers: uitwijken of remmen als je met 120 kilo de berg af komt stormen is nauwelijks mogelijk. De afgebeelde schijfremmen helpen ook niet: die kunnen niet genoeg vermogen dissiperen. Althans niet zonder te gaan roken…

Als eens geprobeerd met grotere schijven?

Ik heb zeer uitgebreide ervaring met zowel de Omnium als Bullitt. (jaren fietskoerier geweest :slight_smile: )

Heel korte versie: de Omnium is een fijnere fiets, maar de Bullitt is een fijnere transportfiets.

De Omnium voelt met geen of lichte lading meer als een normale fiets, kortere wielbasis, wendbaarder en de lading ligt op de hoogte waar je eigen lichaamszwaartepunt ook ongeveer zit, dus in bochten voelt het natuurlijker.
Groot nadeel van de Omnium: heeft met zeer zware lading de neiging om te kiepen bij stoppen en op- en afstappen. Ook is het frame wat slapper, met zware lading voel je 'm flexen.

De Bullitt is langer, heeft een grotere draaicirkel, het voorwiel zit verder weg dus met geen of lichte lading kan de voorkant van de fiets wat vaag voelen of kan het voorwiel zelfs gaan schuiven als je lomp hard door een natte bocht gaat. Met zware lading is en blijft 'ie stabiel omdat de laadvloer zo laag zit en het frame stijver is dan de Omnium.

Voor bv medicijnen bezorgen, waarbij je een lichte lading hebt en veel aan het draaien en keren bent vond ik de Omnium duidelijk fijner, maar voor zware dingen gebruikte ik veel liever de Bullitt.