Vlotte fiets gezocht

Hallo,

Voor hoofdzakelijk woon-werkverkeer (15 km per dag) ben ik op zoek naar een vlotte fiets voor in en rond de stad. De route is grotendeels asfalt met af en toe een behoorlijke klim(brug/fietstunnel). Ik zoek een fiets waarmee ik een beetje snelheid kan maken zonder dat het zweet je gelijk uitbreekt van de inspanning(en dan zonder electrische hulpmotor ;-))

Ik ben 1.90 lang en weeg 92kg, budget is maximaal 1200 Euro.

Eisen voor de fiets zijn:

  • Minimaal 7 versnellingen;
  • Verlichting op naafdynamo;
  • Belt drive.

Wat ik zelf qua specs/uiterlijk gevonden heb tot nu toe:

Heeft iemand evaringen met bovenstaande fietsen of alternatieven? Suggesties/aandachtspunten voor de aanschaf van een nieuwe fiets zijn welkom. Ik hoor graag jullie reactie.

Tientallen zijn je met dezelfde vragen voorgegaan. Lees deze topics eens door (klikken op Aanschaf fiets), misschien vind je daar al wat toepasselijke tips.

1 like

Dank voor uw reactie. Dat had ik reeds gedaan natuurlijk. Ik ben alleen geen ervaringen tegengekomen met bovenstaande fietsen, vandaar deze post.

Indien je na een klik op het vergrootglas de merk- en modelnaam van die fietsen invult, vind je 15 topics o.a. over die twee fietsen. Maar misschien heb je dat al gedaan.
Los daarvan is het aangeraden bij welke fiets ook te kiezen voor een Nexus naaf met 8v.

Hoi Sander,
Enige tijd geleden heb ik een vergelijkbare vraag gesteld. De Sensa is hier ook aan bod gekomen. De Cortina heb ik inmiddels ook in het echt bekeken. Het laswerk van de Cortina kwam op mij iets minder verfijnd over, maar dat is slechts een indruk. Beide fietsen beschikken overigens over een Alfine 8 naaf. Een Nexus-variant met 7 versnellingen zou ik laten staan. Ik heb begrepen dat die nogal zwaar trapt. Die ervaring heb ik (in mindere mate) ook met een Nexus 8 naaf. De Alfine is in aanschaf wat duurder, maar schijnt weer ietsje lichter te zijn dan een Nexus 8.

Je zou verder nog even kunnen kijken naar de Cube Travel EXC. Lees daar ook veel goede dingen over. Succes.

Hoi Luuk,

Dank voor de tips. Ik ga de Cube binnenkort ook even bekijken.
Inmiddels heb ik de Sensa in het echt bekeken en dit is wel een mooi afgewerkte fiets(geen zichtbare lasnaden). Helaas was het geen weer om een uitgebreid testrondje te doen… Dus dat moet nog.

Wat me opviel bij de Sensa was het draadje voor de achterverlichting, deze bungelt een beetje vreemd onder het frame en daardoor kwetsbaar terwijl dit bij de Cortina wel netjes is weggewerkt.

De Cortina heb ik nog niet kunnen bekijken omdat deze nog nergens op voorraad lijkt.

Hoi Sander,
Het draadje bij het achterlicht was mij nog niet opgevallen. Bij het voorlicht was dat me al wel opgevallen (zie ook jouw foto). Ik weet niet hoe kwetsbaar het in de praktijk is. Ik las wel in één (long term) review dat het achterlichtje kapot was gegaan, maar dat hield volgens mij geen verband met het draadje.

Wat mij trouwens nog opviel aan de Cortina Mozzo 8v 2020, is dat de meeste websites vermelden dat hij een Nexus 8-naaf zou hebben (en dus niet een Alfine-variant, zoals jouw linkje vermeldt). Zie bijvoorbeeld hier. Let daar even op als je 'm in het echt bekijkt. De variant die ik heb bekeken was volgens mij voorzien van een Nexus-naaf. Mocht je gewicht belangrijk vinden: de Sensa schijnt ruim 2kg lichter te zijn. Lijkt mij overigens niet doorslaggevend bij een fiets voor in en rond de stad. Hier kun je alvast wat hoge resolutie-foto’s vinden van de Cortina.

Ik heb zelf op de Cube Travel EXC (met Alfine-naaf) en op de Cube Travel Pro (Nexus naaf + dikke/comfortabele Schwalbe Big Apple banden) gefietst. Met name de EXC vond ik erg licht fietsen. De houding vond ik echter net wat te diep/sportief voor dagelijks woon-werkverkeer (lijkt meer op de reguliere/niet-comfort Cintura), maar op zich is dat natuurlijk aan te passen met een ander stuur.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen naar aanleiding van je testrondje. Ik was daar zelf erg enthousiast over. Ook hoor ik graag je indrukken van de Cortina en de Cube, zodra je die hebt opgedaan. Succes!