Wat heb ik nu weer in mijn kratje?

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/wat-heb-ik-nu-weer-in-mijn-kratje/

Saskia Aukema met kratfiets Fotograaf Saskia Aukema was totaal in shock toen ze ontdekte dat mensen haar kratje als prullenbak gebruikten. ‘Waarom doen ze dat?’ Om een positieve draai aan het fenomeen te geven, is ze het kratvuil gaan fotograferen. ‘Ik heb pas sinds april 2018 pas een kratje. Daarvoor ergerde ik me altijd aan…

Wel verkrijgbaar in Nederland:

Dat had ik me ook afgevraagd.
Het antwoord vond ik op website van een leverancier.

  • De standaard achterdrager is te smal voor een stabiele bevestiging van de krat.
  • Voorop heb je meer zicht op de artikelen die je los in de krat hebt gekieperd, als je door een kuil rijdt.
  • Veel fietsers zijn gewoon hun boodschappentas aan het stuur te hangen. Met een krat voorkomen ze dat de tas tussen de spaken komt. Zo denken deze fietsers.

Een brede achterdrager is natuurlijk niet onmogelijk.
Maar een fietskrat is een typische aftermarket toevoeging aan de fiets
Dus mag de bevestiging niet te veel hoofdbrekens kosten.
Iedereen moet het kunnen.

Overigens begrijp ik niet waarom de fietskrat aan de voorvork wordt bevestigd, en niet aan het frame.
Met de krat aan de voorvork is het moeilijker om in een voetgangersgebied te manouvreren.
Langzaam fietsen met een krat is gemakkelijker als deze aan het frame is bevestigd.

Op de website van een fabrikant van fietsenrekken las ik de suggestie om fietsen met fietskrat voorop, eerst met het achterwiel in het rek te parkeren.

Dan is het langzamerhand tijd geworden voor een foto.
Google weet alleen maar mensen te spotten die klagen over afval in hun fietskrat, tot klodders mayonaise aan toe.
Maar er was ook de suggestie om de fietskrat uit te voeren in de vorm van een appel.
Wie gooit er nu afval in een appel?

Iemand anders had een aparte bekerhouder in zijn krat gemonteerd, en trof daar op een morgen een beker koffie in. Niet vers. Maar wel goed bedoeld?
Een fietsenwinkel in Engeland is bereid om elke maand een verrassing in je fietskrat te deponeren.
Tegen betaling. Dat wel.

Zelf heb ik vandaag alleen een bruin blad van een boom in een krat zien liggen.
Het is weer tijd voor de lente.

Ja, nooit een krat gehad, nooit goed bij nagedacht maar het argument dat je voor goed zicht hebt op de inhoud van het krat snijdt wel hout naar mijn idee.

De reden waarom een fietskrat niet aan het frame wordt bevestigd maar aan het stuur/vorkvork is dat dat veel makkelijker is.

Of bij fietsen met fietskrat voorop, omgekeerd parkeren, met het achterwiel in het rek het echt makkelijker maakt voor de medefietsers vraag ik me af en voor de fietser zelf wordt het in ieder geval moeilijker. Wat parkeren betreft lijkt me nog steeds de boven genoemde vouwmand een beter idee:

Een half ronde krat die helpt om de stroomlijn te verbeteren van de fiets. Natuurlijk liefst ook opvouwbaar maar dat is wellicht lastig.

Naar aanleiding van een ander topic kwam ik terecht bij een theorie van Jan Heine.
Samengevat:
Fietsen is balanceren.
Je herstelt de balans met een stuurbeweging.
Het voorwiel reageert veel eerder en directer op verstoringen van de balans dan het achterwiel.
Bewijs: Rijd maar door een modderpoel, en bestudeer de bandensporen.
Zijn conclusie: Je moet zo veel mogelijk bagage dicht bij de steering axis van de fiets bevestigen.

Mijn reactie: Ja. Maar je moet wel snelheid hebben.
Als je snelheid mindert voor een kruispunt, of je rijdt tegen een steile heuvel met weinig snelheid, en onrustiger gaat sturen, wordt de massa van het voorwiel een probleem.

In een ander artikel van Jan Heine over wheel flop lees ik een bevestiging van mijn bezwaren.
Daarin schrijft hij
increasing the weight borne by the front wheel of the vehicle,…, will increase the severity of the wheel flop effect. Increasing the rotational inertia of the front wheel by increasing the speed of the vehicle and the rotational speed of the wheel will tend to counter the wheel flop effect.
Een beetje wheel flop wordt wenselijk geacht.
A bike with too little wheel flop will be sluggish in its reactions to handlebar inputs. A bike with too much wheel flop will tend to veer off its line at low and moderate speeds.
Zonder het verschijnsel Wheel Flop helemaal uit te werken, wil ik hier stellen dat een krat op het voorwiel om een andere stuurgeometrie (zelfde naloop, minder flop) vraagt dan waarmee de fiets was uitgerust toen hij de winkel verliet (zonder krat).

Jan Heine pleit voor front low riders om het zwaartepunt zo laag mogelijk te krijgen (icm second-class lever), en een wheeltop rack achter met relatief weinig bagage. Hij wijst low riders achter af.
David Gordon Wilson schreef daarentegen Mass over the rear wheel can be more easily controlled if it is lower than mass over the front wheel
Of bedoelen ze allebei hetzelfde?