Wielrenners ook een fietsbel

Het kan niet langer. Zaterdagmiddag met mooi weer gefietst in omgeving Soest. Op een rennersfiets, met een fietsbel. Geen enkele wielrenner heeft een fietsbel. Dit kan echt niet langer. Ouderen, en ik ook, schrikken zich een hoedje wanneer een wielrenner met tempo 30 passeert of wil passeren;

Een fietsbel is volgens mij verplicht!

't is licht van gewicht en niet lelijker dan het shirt van de wielrijder, dus geen argument om geen fietsbel te hebben

Ruud

Hoi Ruud,

het klopt idd wat je schreef; veel racefietsers hebben geen bel.
Want: “dan wordt de fiets weer zwaarder”.

Maar: laatst ben ik eens met een racefietser opgereden en gevraagd naar de afwezige fietsbel op zijn fiets.
Hij liet me zien dat voor de afwijkende vorm van dat stuur geen bel is te vinden die daar op past.

Gelukkig zijn ze er nog wel hoor; die met een bel of iig de wil om er een te monteren.

er bestaan van die lichte dingetjes, die ook skaters gebruiken. Dus kan het best ik heb er ook zo een op mijn vakantiefiets en als je dat palletje flink los laat dan klinkt ie nog hard ook. Heb ze al gekocht voor krap 1 Euro

Marina Govaert de Groene, Westdorpe

Ik dan willen adviseren als een fietsbel wettelijk verplicht is, ook voor wielrenners, deze dan door de politie staande te houden. Ikzelf fiets met een elektrische fiets, en pinkel heel zachtjes als dat nodig is, maar ik schrik zelf enorm als zo’'n wielrenner mij met hoge snelheid praktisch geluidloos passeert! Sommige beginnen met hun maten te praten, dan hoor je ze tenminste!

Ook ik ervaar ineens langsstormende wielrenners als erg onaangenaam, ben ook wel 'ns bijna "overhoop gereden". 
Ze bellen niet, ineens zijn ze er, en als het tegenzit mopperen ze ook nog tegen je als je ze niet snel genoeg voldoende ruimte geeft.
Gelukkig is niet elke wielrenner zo, maar ik heb helaas al wel de nodige soms zéér onprettige ervaringen achter de rug.

Het is belachelijk dat die gasten geen bel gebruiken.
Een bel op een fiets is ook eenvoudigweg wettelijk verplicht, zie artikel 5.9.71 regeling voertuigen uit de wegenverkeerswet (link opent in een nieuw venster).

Er is ook een vastgesteld boetebedrag van € 20, wanneer je een ondeugdelijke bel hebt, klik hier.
Diverse websites melden dat de fietsbel hoorbaar dient te zijn op een afstand van 25 meter.
Nergens in de wet staat dat racefietsen niet aan deze eisen te behoeven voldoen!

Ik heb verschillende sport- en racefietsen, allemaal met bel. Ik voel me onthand als hij weer eens gestolen is. Ja..., dat gebeurt. Begrijp niet dat iemand zonder wil fietsen. Of het in de wet staat is toch geen reden. Je wilt toch zelf ook niet ten val komen. Een afwijkende stuurvorm is totaal irrelevant. Die bellen kunnen op alle stuurprofielen en op de stuurpen bevestigd worden. Het is gewoon stoerdoenerij. Toen Mark Lotz (ex-prof) aan de profronde van Heerlen deelnam enkele jaren terug reed hij op zijn trainingsfiets,....met bel!

Nee, dan die brommers die met 65km/u zonder te toeten langs komen. Je kunt ze immers niet horen aankomen. Ze hebben allemaal een claxon, maar gebruiken het niet (uitzonderingen daar gelaten). Uitlaat geluid plant zich naar achteren voort en zelf hoor je vooral de wind langs je oren.

Snelle fietsers alleen schuldig?

Ik rij drie maal per week op de racefiets voor de conditie. Een snelle ronde dus. Wat een ellende, je doet het nooit goed. Rij ik door de polder, rijdt daar een echtpaar van de natuur te genieten. En is dus duidelijk niet bezig met het zich gelijktijdig gedragen als verkeersdeelnemer. Van afstand zie ik beiden slingerend het hele fietspad gebruiken. Heb geen zin in een aanvaring dus bel even. Grote bek als gevolg en bijna een handgemeen weant mijnheer wil niet opzij gaan. Een volgende keer besluit ik een soortgelijke situatie maar zonder bellen te passeren. Gevolg idem dito. Overigens snelle rijders zoals ik zijn regelmatig ook volkomen asociaal. Inhalen als het echt niet kan met tegenliggers ipv even gas terug te nemen.

En dan als laastste de voergangers die bij voorkeur midden op het fietspad lopen, niet opmijken voor het oversteken etc. met als gevolg regelmatig bijna ongelujkken.

Oplossing ik rij bij voorkeur buiten de weekenden en met slecht weer. Lekker rustig!

Ik rij regelmatig over een fiets/wandelpad, op een elektrische fiets die je haast niet hoort, ik pingel dan even op afstand voor wandelaars, en de wandelaars gaan dan keurig opzij. Maar ik schrik me wezenloos als mij weer zo'n racefiets zonder waarschuwing passeert. Daar moet toch iets aan te doen zijn, misschien meer bekeuringen door de politie, of een mentaliteitsverandering bij de snelle fietsers!

Om maar wat tegengas te geven.

vanaf de racefiets gezien is een veel voorkomende situatie:

2 fietsers rijden voor je terwijl jij veel sneller bent. Bellen op afstand wordt niet gehoord. Je belt wanneer je vlakbij bent, de linker persoon slingert eerst naar links omdat hij/zij achterom wil kijken, dan wordt er gediscussierd met de rechter persoon wie voor en achter gaat en daarna is er pas wat ruimte om te passeren. Een luid 'pardon', 'sorry' of 'tringgg (geroep)"  is vele malen effectiever dan een bel. 

Is er aan de linkerkant wel ruimte om te passeren, moet je als wielrennen zeker niet bellen, want door het slingeren van diegene die achterom kijkt is de situatie vele malen gevaarlijker dan het schrikeffect dat er een wielrenner langs knalt. 

Ik heb overigens wel een bel op de racefiets, maar gebruik mijn stem vaker.

Van een bel schrikken ze zich ook het hubekelubis. Fietspaden moeten breder en langzame fietsers moeten gewoon beter rechts houden en zich realiseren dat sommige mensen sneller fietsen dan 20 km/u. Dan heb je genoeg ruimte om te passeren zonder op elkaar te knallen.

Daar geef ik je helemaal gelijk in. Ik heb geen racefiets maar behoor wel tot de snellere fietsers (gemiddeld boven de 25 km/u over lange afstanden, maar ik ben defensief ingesteld en rem al snel voor alles en nog wat). Dan blijkt al snel dat de bel simpelweg ineffectief is. In de praktijk wordt de bel vaak niet gehoord van veel meer dan 10 meter afstand, en dan duurt het nog een eeuwigheid voor mensen klaar zijn met slingeren (dat inderdaad erger wordt door te bellen) en ruimte hebben gemaakt. Vervolgens mag je de hele routine binnen de kortste keren opnieuw doorlopen. Zo wordt het erg lucratief om meteen in te halen als het enigszins kan.

In theorie doet de fietsbel het net wat beter dan een schreeuw omdat het geluid meteen herkenbaar is. In de praktijk is het eerder mooi om te hebben dan noodzakelijk. Op het moment dat je echt in gevaar bent gaat de bel je echt niet redden, zeker als je met groter verkeer te maken hebt. Een schreeuw heeft daarentegen nog een kans om door te dringen, en daarbij verspil je geen tijd en handen die je beter kan gebruiken om te sturen en remmen. Dat geldt voor mijn ‘normale’ stuur en al helemaal voor een racestuur waar de bel noodzakelijkerwijs meestal niet binnen duimbereik zit.

Laten we ook niet vergeten dat de ergernis begint bij gebrek aan ruimte om in te kunnen halen. Net als bij auto’s geldt zo veel mogelijk rechts houden, niet met z’n drieĂ«n naast elkaar (eventueel met z’n tweeĂ«n ruimte maken), niet zomaar uitwijken zonder te kijken of richting aan te geven, niet spookrijden, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is heel simpel. Alleen op de momenten dat je van je basispositie afwijkt (om bijvoorbeeld in te halen of af te slaan) moet je even wat beter uitkijken. Als iedereen dat zou doen zou het verkeer veel veiliger en prettiger zijn voor iedereen, ongeacht snelheidsverschillen. Alleen doen veel mensen alsof hun rijrichting en snelheid de enige is. Daar heb ik veel meer last van dan wielrenners, of ik op dat moment zelf snel rij of niet. Maar bij mij hebben ze ook de ruimte.

TL;DR: Als iedere wielrenner een bel had zou er weinig veranderen. Er is meer aan de hand dan een bel en meer dan alleen wielrenners.

Beste mensen, ik als wielrenster heb wel een fietsbel en verlichting voor en op mijn rugzak en achter op mijn zadel. Ook al bel ik, soms mensen gaan vaak niet opzij. Vooral de oudjes die horen je niet. Daar houd ik echt wel rekening mee. Die discussie over snelheid. Ik weet het niet hoor maar er rijden inmiddels heel veel mensen met een accu op hun fiets en die gaan toch vaak te snel voor hun eigen capaciteit. Ik rij ook motor en dezelfde irritaties onderling herken ik wel degelijk. Iedereen gewoon een beetje soepel reageren wordt het een stuk gezelliger


Ik ben een racefietser met een heuse fietsbel. Maar ik heb er vaak niets aan. Meestal heb ik hem nodig om 2 naast elkaar rijdende fietsers in te halen. Maar die mensen zijn dan zo druk met elkaar in gesprek dat het geluid van die bel niet tot hun doordringt. En je hebt ook van die fietsers die niet direct snappen waar het geluid van de fietsbel voor bedoeld is. In plaats van direct ruimte te maken gaan ze eerst eens op hun gemak achterom kijken wat de reden is dat er achter hun gebeld wordt.

ik verbaas me iedere keer weer over het aantal bochten waarin wielrenners zich wringen om hun toch vaak weinig sociale gedrag op de openbare weg goed te praten. Alles ligt altijd aan de recreant
 die reageert niet snel genoeg, niet adequaat genoeg, die slingert, is doof, die heeft zijn aandacht niet voor 100% gericht op het verkeer, vliegt niet direct aan de kant als all-mighty op zijn racefiets er aankomt, kortom die hoort eigenlijk niet thuis op de Nederlandse fietspaden.

In het woord racefiets zit racen
 Dat betekent zo snel mogelijk. De race-auto’s zijn al veilig opgeborgen op circuits en als ze dan een keer op de openbare weg mogen is het tijdens officiĂ«le wegraces. Het wordt tijd dat ook de wielrenners op hun racefiets veilig worden opgeborgen
 Op speciale racefietspaden. Dan kunnen ze elkaar van de weg af rijden.

Uiteraard is dit niet haalbaar. Tot die tijd moeten wij als ‘gewone’ fietsers de snelheidsmaniakken op hun racefiets maar gedogen
 Tenminste, zolang ze zich sociaal gedragen. Een bel voordat men gaat passeren is een normale waarschuwing
 en wacht totdat je zeker weet dat degene die je gaat passeren dit ook weet. Valpartijen kunnen slecht aflopen.

Ik ben blij dat u wel een fietsbel op uw racefiets heeft, want soms schrik je je rot als je vrijwel geluidloos keihard wordt ingehaald.

En inderdaad, de mensen die eerst achterom gaan kijken als je belt, wanneer je ze wilt inhalen, zijn hoogst irritant. Vaak zijn ze zelfs beledigd dat ze niet naast elkaar kunnen blijven rijden.

Ik stel voor dat wielrenners in plaats van een bel een camera-tje op de fiets monteren. Vervolgens sturen we allemaal die filmpjes in en kan iedereen ook eens zien hoe vaak wielrenners in gevaarlijke situaties gebracht worden door andere fietsers en niet te vergeten automobilisten.

We kunnen wel continue zeiken op wielrenners, maar breek me de bek niet open over vooral de gemiddelde automobilist. Wat maken die een ongelooflijke hoeveelheid inschattingsfouten zeg!

Tel daarbij nog op het feit dat de “gewone” fietser slecht rekening houdt met wielrenners, waardoor ook de nodige gevaarlijke situaties ontstaan. Als ik zie hoe vaak ik in de problemen gebracht wordt door andere weggebruikers valt het mij de hoeveelheid incidenten nog mee. Dat zegt mij dat er genoeg wielrenners zijn die zich defensief opstellen in het verkeer.

En natuurlijk, er zitten altijd horken tussen en ook met groepen wielrenners zijn er spanning/incidenten, maar het grote deel (zeker individuen) gedraagt zich normaal.

Iedereen moet gewoon eens naar zichzelf en z’n gedragingen in het verkeer kijken, zowel de wielrenners als ook de “gewone” fietser en de automobilist.

" In plaats van direct ruimte te maken gaan ze eerst eens op hun gemak achterom kijken wat de reden is dat er achter hun gebeld wordt."
Met als gevolg dat er ook nog eens naar links aan het stuur wordt getrokken


Haha, ik moet wel lachem om sommige reacties. Een racefietspad
ii kom niet meer bij.
Alsof we al niet genoeg discussie hebben over de ruimte die ter beschikking staat voor fietsers in zijn algemeen, laat staan voor wielrenners.
Ook ik ben wielrenner ZONDER bel. Ik roep meestal “pardon” als ik erlangs wil. Blijkbaar is dat reden om hardnekkig links te blijven rijden of in ieder geval naast elkaar. Blijkbaar is het niet hebben van een fietsbel, maar op een andere manier waarschuwen dat ik erlangs wil, reden voor fietsers om rechter, jury en uitvoerende macht te spelen.
De discussie gaat volgens mij allang niet meer om het wel of niet hebben van een bel, maar om het hebben/ verkrijgen van het gelijk. Als ik tijdig “Pardon” roep en men GAAT uiteindelijk opzij, krijg ik meestal nageroepen dat ik een fietsbel moet kopen. Gaat het niet gewoon om het feit dat ik op een andere, ook veilige, manier mensen attent maak op het feit dat ik sneller ben en erlangs wil? Of gaan die mensen in de auto ook naar links als ik vergeet te knipperen?
Op een racefiets zit geen bel, geen licht, geen achterspatbord met een wit stuk, zoals vroeger ook verplicht was. Er zijn dus verschillende manieren om wel veilig in te halen met de racefiets, bel, roepen, hoesten etc.
Laatst passeerde ik een wandelaar op het fietspad, die zijn hond uitliet. Toen ik ervoorbij was, na het roepen van “Pardon” kreeg ik ook naar mijn hoofd dat ik een fietsbel moet kopen. Van een WANDELAAR OP HET FIETSPAD, DUS!
Het moet niet gekker worden

Interessant om al deze reacties te lezen zeker omdat ik zelf ook al talloze keren in vergelijkbare situaties heb gezeten. Ik ben ook een fanatiek wielrenner ZONDER bel en niet te trots om toe te geven dat ik die simpelweg niet op mijn racefiets WIL hebben. Geluid is geluid en of dat nu afkomstig is van een bel of vanuit mijn stembanden is mij om het even. Ik vind het uiteraard wel belangrijk een zo veilig mogelijke situatie voor zowel mijzelf als mijn medeweggebruiker te creëren. Ik probeer mij in te leven het fietsverkeer dat ik tegenkom en naar mijn mening zo goed mogelijk te handelen, zoals ik dat ook graag anderen bij mij zou zien doen.

Toch moet ik als wielrenner zeggen dat ik vaak het gevoel heb dat je het als wielrenner eigenlijk niet snel goed kan doen. Rijden er twee mensen voor je, naast elkaar netjes op de rechter baan van het fietspad, en haal je ze op de vrije linker baan in (waar die volgens mij op dat moment ook voor bedoelt is) krijg je 9 van 10 keer te horen dat er gebeld dient te worden. Voor mij lijkt bellen in zo’n geval onnodig en juist overbodig gezien de situatie. Zelfs al zouden de fietsers niet netjes aan de rechter kant rijden, maar zoals zo velen de volledige rechter en linker baan innemen, en ik genoodzaakt ben even te fluiten of anderzijds een geluid te maken dan vind ik het niet erg om even te wachten maar zelf dan krijg je vaak nog een woordje na. Ik begrijp dat het een lastige zaak is maar enerzijds wat meer geduld bij de wielrennen er wat meer besef van de medeweggebruikers bij de recreanten zal de situatie al een stuk beter maken.

Wat ik wel nog even kwijt wilde is dat ik soms zelfs fietsers (recreanten) tegenkom die mij tegemoet fietsen maar bijna achterstevoren op de fiets zitten te genieten van alles behalve van wat er op het fietspad gebeurd. Dat denk ik wel bij mezelf dat die personen zich toch echt moeten beseffen dat ook fietsers, welke snelheid je ook aanhoudt, ook gewoon gebruik maken van de openbare weg!
Ook erg opvallend was een duo dat mij op de fiets tegemoet kwam en waarbij de meneer het nodig vond mij tot het afnemen van mijn snelheid te wanen. Hier was echter totaal geen aanleiding voor aangezien wij ons op een breed, twee baans, fietspad begaven. Misschien heeft de beste man niet begrepen dat een racefiets, zoals ook al eerder zo mooi werd omschreven, gemaakt is voor snelheid.

Moraal van het verhaal, hou je alsjeblieft lekker bezig met jezelf maar heb respect voor je medeweggebruikers en wees in staat je in hun positie te verplaatsen.

Het meeste is al gezegd - je kunt het nooit goed doen als je op een racefiets (of in mindere mate ATB) rijdt. Bellen is vaak gevaarlijk; het leidt tot allerlei capriolen. Als er plek is is het vaak het veiligste om gewoon zo snel mogelijk er langs te rijden. Bel je wel, dan wordt dat al snel arrogant gevonden (en dat is het ook een beetje als het bellen niet strikt noodzakelijk is!). En roep je wat, wat ik persoonlijk veel vriendelijker vind overkomen dan bellen, dan krijg je geheid commentaar over de uitrusting van je fiets. Eerst zeiken en dan pas aan de kant gaan is het dan vaak.

Er is sprake van grote vooringenomenheid bij de niet-wielrenners; de negatieve houding heeft weinig met de snelheid te maken; als ik op mijn gewone fiets goed doorrij krijg ik veel minder commentaar.

Allemaal een beetje gek; het hele idee achter fietsen is dat het sneller gaat dan lopen. Sneller is beter, dat is het idee. Eigenlijk net als met auto’s. En die toeteren ook niet bij iedere inhaalactie; dat mag zelfs niet! Er staat ook nergens in de wet dat je moet bellen als je gewoon iemand inhaalt. Overigens staat er ook niet expliciet in de wet dat je aan de kant moet gaan voor inhalende fietsers als je met zijn tweeen naast elkaar fietst!!.

Het zou mooi zijn als de wetgever wat meer duidelijkheid schiep over deze situatie zoals nog niet zo lang geleden is gedaan voor motoren die in de file tussen de auto’s doorrijden. Dat leidde ook altijd tot grote afgunst bij zure automobilisten, maar sinds de wetgever duidelijk regels heeft gemaakt zie ik auto’s steeds vaker netjes plek maken. Iets vergelijkbaars is gedaan voor bijvoorbeeld Inline Skaters.

Overigens, wat betreft dat bellen. Mijn bel rammelt altijd een beetje. Heel subtiel maar toch duidelijk hoorbaar. Dat kan ik eenieder van harte aanbevelen.