Woon werk verkeer, derailleur of riem

Dag allen,
Voor woon werk verkeer 15Km heen 15km terug ( em af en toe 35 KM enkeltje) ben ik mij aan het orienteren voor n fijne fiets. Ik heb inmiddels de kalkhoff endeavour 8, de cube travel pro en de pegasus premio sl belt opgeslagen als favoriet. Ook heb ik meerdere fietsen van pegasus met derailleur in de favorieten staan.

Nu is mijn vraag: Maakt een riem nou echt een verschil? Trapt het zwaarder of juist lichter? Zijn ze werkelijk zo onderhoudsvriendelijk of is het marketing blabla.

En zijn er uit de volgende fietsen, ook echte “toppers”

Koga F3 4.0
Pegasus Urbano SL 9
Trek L500
Cube Travel Pro
Cube Travel EXC
Stevens Courier Luxe
Stevens City Flight Luxe
Kalkhoff Endeavour 8
Senza Cintura Comfort

Veel waar voor het geld: Stevens City Flight Luxe: https://www.stevensbikes.de/2019/index.php?bik_id=185&cou=NL&lang=nl_NL
Over de ervaring met de recente Gates riemen kun je hier voldoende berichten vinden.

Leuke fiets, maar dit beantwoord niet mijn vraag: trapt het zwaarder? Is het echt zoveel beter? Of is dat marketing gepraat

Ik ken geen objectieve weerstandsmetingen. Gevoelsmatig is het verschil in elk geval heel klein. Mijn ervaring is met de CDC riem, die al lang niet meer verkrijgbaar zijn.

Check, je hebt zelf de stevens? Bevalt het je wat?

Mijn zoon, ik meen ca. 18 maanden, en die is heel enthousiast. Heeft overigens daarvoor al negen jaar ervaring met CDC riem.

Verschil tussen belt en ketting qua weerstand is verwaarloosbaar (zeker op gewone fiets met naafversnelling). Zie https://www.cyclingabout.com/belt-drivetrain-efficiency-lab-testing/

Ik heb zelf de Cube Travel Pro en ben daar zeer tevreden over, met name de brede banden. De huidige versie heeft niet meer het composieten achterwiel en daarmee is naar mijn idee de leverduur ven de riem goed.

Riem versus ketting maakt weinig uit wat betreft weerstand,het grotere verschil is tussen de naafversnelling (Nexus-8) en een derailleur.

Het is de travel EXC geworden, wat een heerlijke fiets!

enige wat ik kan zeggen het is ietsje zwaarder met riem maar dat kun je bijna verwaarlozen.de reden is riem is vaak zwaarder door combi naafversnelling. daar in tegen bij delailleur heeft veel meer onderhoud dan de riem.de ketting is afhankelijk omstandigheden en onderhoud tussen de 2000 km a 6000 km vervanging en dan moet je ook waarschijnlijk casestte vervangen.
bij de riem is dat ongeveer 10k km vervangen alleen de riem.

verder ja hoe harder je fiets en hoe meer vermogen hoe eerder je ketting/casette moet vervangen

met vriendelijke groet john