Woon werk verkeer, derailleur of riem

verwijderd

Veel waar voor het geld: Stevens City Flight Luxe: https://www.stevensbikes.de/2019/index.php?bik_id=185&cou=NL&lang=nl_NL
Over de ervaring met de recente Gates riemen kun je hier voldoende berichten vinden.

verwijderd

Ik ken geen objectieve weerstandsmetingen. Gevoelsmatig is het verschil in elk geval heel klein. Mijn ervaring is met de CDC riem, die al lang niet meer verkrijgbaar zijn.

verwijderd

verwijderd

Verschil tussen belt en ketting qua weerstand is verwaarloosbaar (zeker op gewone fiets met naafversnelling). Zie https://www.cyclingabout.com/belt-drivetrain-efficiency-lab-testing/

Ik heb zelf de Cube Travel Pro en ben daar zeer tevreden over, met name de brede banden. De huidige versie heeft niet meer het composieten achterwiel en daarmee is naar mijn idee de leverduur ven de riem goed.

Riem versus ketting maakt weinig uit wat betreft weerstand,het grotere verschil is tussen de naafversnelling (Nexus-8) en een derailleur.

verwijderd

enige wat ik kan zeggen het is ietsje zwaarder met riem maar dat kun je bijna verwaarlozen.de reden is riem is vaak zwaarder door combi naafversnelling. daar in tegen bij delailleur heeft veel meer onderhoud dan de riem.de ketting is afhankelijk omstandigheden en onderhoud tussen de 2000 km a 6000 km vervanging en dan moet je ook waarschijnlijk casestte vervangen.
bij de riem is dat ongeveer 10k km vervangen alleen de riem.

verder ja hoe harder je fiets en hoe meer vermogen hoe eerder je ketting/casette moet vervangen

met vriendelijke groet john

Twee maanden geleden lanceerde Stromer haar eerste model speed pedelec met riemaandrijving en Sturmey-Archer 5-naaf. Tijdens een testweekend in oktober was er veel belangstelling van zowel Stromer-rijders als van mensen die niet eerder op een speed pedelec gereden hebben.

Interessante waarneming was dat de first timers helemaal lyrisch zijn over de ST2-2020 met riemaandrijving terwijl ervaren Stromer-rijders de fiets minder vinden ondersteunen dan men gewend is. Dat zou kunnen duiden op een hoger energieverlies in de riem-naaf combinatie t.o.v. de gebruikelijke ketting-derailleur.

In september heb ik testritten gemaakt op enkele speed pedelecs met Pinion-versnellingsbak en riemaandrijving, de Klever X speed Pinion en de MTB Cycletech. Beide rijden geweldig goed, geen last van te weinig ondersteuning maar hier wel een hoger stroomverbruik dat zich vertaalt in een te kleine actieradius van slechts 32 km.

@Lomito: Gezien de vraagstelling een fiets betreft, zijn je indrukken/ervaring weinig relevant.

Gezien ik het heb over een fiets met trapondersteuning, ofwel een E-fiets, zijn mijn ervaringen wel degelijk relevant. Dat jij het weinig relevant vindt wil niet zeggen dat het weinig relevant is.

Mijn ervaring is dat bij een E-fiets het vermogensverlies vanwege riem en naafversnelling zich vooral laat merken in een kleinere actieradius. Dat heb ik gemeten door diverse testritten te maken op E-fietsen met zowel ketting/derailleur en riem/naaf (of Pinion/riem). Die testritten zijn zoveel mogelijk op dezelfde route gemaakt onder vergelijkbare weersomstandigheden.

De conclusie van mij en andere speeders is dat je vooral een riemaandrijving moet kiezen als je een broertje dood hebt aan het schoonmaken van de ketting. Wil je echter het maximum halen uit je E-fiets qua ondersteuning en actieradius dan ben je beter af met een ketting/derailleur.

Zoals eerder al aangegeven is het verschil niet ketting versus riem maar het verschil is derailleur versus versnellingsnaaf/bak.

De Pinion heeft een rendement van z’n 85% (bron), de derailleur zo rond de 93%. Getallen van de Sturmey-Archer 5-naaf. ken ik niet.

Nou ik wilde een fiets met zo’n min mogelijk onnodige zaken er op, maar in de winkel ging ik toch om en in plaats van een mountainbike werd het een hybride. Spatborden monteer ik toch altijd om mijn mountainbike en de bike shop houder gaf aan dat voor woon-werk verkeer de zithouding comfortabeler is. De prijs viel me mee dus het werd een Cube Touring Black and Blue 500mh.
Met derailleur en dat vraagt veel onderhoud. Als je daar niet van houdt - wie houdt daar wel van? - zou je voor een alternatief kiezen. Ik geef de ketting soms wel 2 tot 3 keer in de week onderhoud en als hij nat geregend is, wordt hij droog weg gezet. Kortom erg bewerkelijk, maar je houdt de fiets hierdoor wel permanent in top conditie. Maar met slecht weer baal ik als een stekker, dat ik gelijk aan de bak moet.

@clemensvanos Bij droog weer is een kettingbeurt na 200 km voldoende. Meerdere keren per week is echt overdreven: niet nodig. Te veel smering trekt meer stof en zand aan. Na een natte rit direct droog maken is prima.

Ik stel voor om dit topic te beëindigen, aangezien topic starter zijn keuze (al even geleden) heeft gemaakt. Maak, indien gewenst een nieuw topic!

Ik overweeg om dezelfde fiets te kopen. Hoe bevalt het dusver?

@markmutt83 De forumsoftware werkt helaas niet zoals het moet. Het is onzeker dat TS bericht krijgt van je vraag. Probeer ook een direct bericht naar @sanderbofficial te sturen. Klikken op de groene S en dan in het dialoogvenster je vraag herhalen. Hierna sluit ik de topic.