Woon-werkverkeer: Schindelhauer/ Achielle / Sensa/ Cube of Canyon

Yes! Mijn werkgever is een een gulle bui. Ik mag een fiets uitzoeken van max 2500 inclusief accesoires. Een bedrag waar ik zelf never nooit een fiets voor zou kopen dus ik moet even omschakelen van een simpele fiets met 3 versnellingen naar iets mooiers en snellers. Het woord elektrisch werd genoemd, maar dat wil ik niet. Heb een tijdje een elektrische geleend en afgezien van de tijdswinst heb ik er niks mee. Vind het ook niet nodig voor de afstand die ik moet afleggen.

Nu zoek ik dus een fiets voor dagelijks in weer en wind 12 km enkele reis. 10 km van die afstand op een klassieke polderweg met altijd wind tegen. Ik ben een vrouw maar geef de voorkeur aan een herenframe (mooier) met een niet al te sportieve zit (slechte rug, twee keer geopereerd aan hernia)

Ik twijfel tussen deze fietsen

-Schindelhlauer Gustav Schindelhauer Bikes | Gustav
-Achielle Oscar Oscar & Olivia - Urban beltdrive bicycle by Achielle
-Sensa Cintura Cintura Belt-Drive Gent | Trekking | Bikes | Sensa bikes
-Canyon Commuter Commuter 7 | CANYON NL

Als ik heel eerlijk ben en kijk naar wat ik zoek denk ik dat k voor de Sensa Cintura moet gaan. Past bij alles wat ik zoek. Nadeel: ik vind het een spuuglelijke fiets. Dus als er een andere optie is dan sta ik daar heel erg voor open. Ik vermoed dat de Canyon en Cube afvallen vanwege de houding. Ik heb een testrit gemaakt op een Koga Supermetro en dat vond ik niets (vanwege de houding en ik vond het belachelijk veel geld voor een fiets die niet superbijzonder lekker fietst)

Wat past het beste bij wat ik zoek? En zie ik een fiets over het hoofd?
Dank alvast voor het meedenken

1 like

Goede beslissing om geen elektrische fiets aan te schaffen. Je hebt dan voor hetzelfde budget meer keuze en meer kwaliteit. En een lichtere fiets.

Dat van de houding snap ik overigens niet zo, met de juiste framemaat en stuurpen is nog veel aan te passen. Ik kies zelf op mijn stadsfiets overigens voor een licht gebogen houding (stuur zelfde hoogte als zadel), omdat dat de druk van de rugwervels haalt - maar dat is persoonlijk, natuurlijk.

Maar mij valt op dat je een budget hebt van € 2500 en je voorbeelden rond de € 1600 liggen. Je kan dus uit meer fietsen kiezen.

Duitse merken (zoals Canyon en Cube) hebben meestal wel een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Kijk ook eens bij Stevens, zoals deze:

1 like

Dank je wel Wolfman. Klopt dat ik rond die prijs zit. Is meer een gevoelsmatig ding. Ik vind de prijzen echt bizar en heb er moeite mee om zoveel geld uit te geven , ook al is het niet mijn geld maar het geld van mijn werkgever. Bovendien is het ook geen enorme afstand. Denk dat ik calvinistisch van aard ben. Een fiets in de hoogste prijsklasse voelt gewoon niet zo prettig, als ik er maar 3 dagen in de week gebruik van maak. Ik rijd ook al jaren in een auto van max 2000:-)

Welke van de door jou genoemde fietsen vindt je wel mooi? Of heb je misschien een ander voorbeeld?

De keuze met jou budget is groot en dan is het niet gek om ook naar smaak te kijken.

1 like

@MikeRZ De Schindelhauer vind ik prachtig. Dito voor de Achielle. De Canyon ook maar dat trekt mijn rug denk ik niet. En de Koga Supermetro vond ik ook echt waanzinnig mooi . Dus het zit een beetje tussen retro en juist heel opzichtig in:-). Op de lange termijn boeit het denk ik niet of de fiets mooi is en gaat het er vooral om of je er met plezier opstapt, ook met tegenwind en slecht weer. Vandaar dat de Sensa op de lijst staat. Die lijkt qua prijs-kwaliteit het meest in balans.

1 like

Ik zelf heb al een tijd een Cube Travel Pro (en daar aardig wat over geschreven op dit forum) en naar mijn idee is het op dit moment nog de beste en voordeligste keuze. Aan de look moest ik ook even wennen maar inmiddels vindt ik fietsen met brede banden mooier dan “gewone” fietsen :wink:

De beste omdat het de enige fiets is met brede banden in dit segment en voor de rest goede onderdelen. Ik zou gerust kiezen voor het damesmodel en een niet al te kleine framemaat zodat je het zadel lager kan zetten waarmee het stuur relatief hoger komt, als het stuur te ver weg is, zie hieronder.

Ik het stuur vervangen/laten vervangen door eentje met meer backsweep maar dat geldt ook o.a. voor de Sensa, de Schindelhauer lijkt wat dat betreft beter. Ook kan je door het stuur te vervangen, het stuur hoger krijgen, bijv dit stuur geeft 4 cm “rise”

1 like

Met een gammele rug zou ik de voorkeur geven aan een damesfiets. Je hoeft die lage instap niet te gebruiken, maar als je been over het zadel heen zwaaien een te zware belasting voor je rug wordt/is, heb je in ieder geval die mogelijkheid. Dus wat betreft het model van de fiets ben ik het met MikeRZ eens, over de framemaat heb ik een andere opvatting. Juist op een iets te kleine fiets heb je veel meer mogelijkheden om tot een prettige zithouding te komen dan op een fiets waar je net op past. En wat voor jou prettig is, kan in de loop der jaren best veranderen, handig als je dan je fiets kunt aanpassen.

1 like

Verwarring alom nu. Ik ging ook uit van een kleiner maat frame om zo de afstand naar stuur makkelijker te overbruggen maar er is ook iets te zeggen voor juist groter. Wat betreft de Cube Travel pro: ik moet zeggen dat ik het model van eerdere jaren wel ok vind. De editie van dit jaar vind ik geen feest. En waarom de Pro ipv de Exc? Vanwege de dikke banden?

Een stuur kun je met andere stuurpennen heel goed wat verder naar voren of naar achteren plaatsen. Je kunt ook een vlinderstuur overwegen, dan kun je je zithouding en de stand van je handen een beetje afwisselen.

Ik zat zelf in ongeveer hetzelfde schuitje en heb vorige week voor een Schindelhauer Greta gekozen (omdat ik er een achterzitje op moet). Het is een meer dan schitterende fiets, waanzinnig mooi afgewerkt. Hij rijdt heerlijk.

Ik heb ook op de Achielle Oscar en Olivia gereden. De Oscar stond al even bij de dealer (handvat zat los en de banden waren niet op spanning), dus daar was ik in eerste instantie niet bijster enthousiast over. Ik kwam onverwacht op bezoek bij de dealer, vandaar. Bij de Olivia had ik van te voren gebeld en die was netjes klaargemaakt en die reed echt heerlijk.

Ik reed de Olivia in een te kleine maat (framemaat 51), maar die rijdt alsnog meer rechtop dan de Schindelhauer Greta. Daar zit ik (186 / binnenbeen 88,5) echt vrij ver naar voren. Zo ver dat ik wellicht de stuurpen ga vervangen. Het stuur staat bij de Schindelhauer wel vrij ver van het zadel, wat past bij de voorover zit.

Ook een overweging zou kunnen zijn de Gazelle Marco Polo Urban.

Bij mij viel de Senza af vanwege de wel erg wantrouwende algemene voorwaarden (als jurist let ik daar op, ook al heb je niet met Sensa maar met je dealer te maken). Dat zegt toch iets over het bedrijf… Maar voor iedereen kan dat een andere overweging zijn. Er zit ook geen Sensa-dealer in de buurt bij mij, dus dat speelde ook mee.

Ik moet zeggen dat de Schindelhauer echt enorm snel is. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de andere fietsen op je lijst. De keuze om niet voor elektrisch te gaan lijkt me dan ook top!

In dit segment zijn er volgens mij een aantal fietsen die allemaal wat op elkaar lijken:

  • Gazelle Marco Polo
  • Stevens Super Light Flight
  • Achielle Oscar/Olivia
  • Schindelhauer Gusta/Greta
  • Schindelhauer Friedrich (die is wel wat boven budget: 2795 en daar komt nog slot bij)
  • Trek District 4
  • BSP Voyager Belt (de recensie van TestKees gaat over de gewone Voyager, maar die is kennelijk niet fraai afgemonteerd)
  • Batavus Dinsdag Exclusive (Plus) (niet iedereen lijkt daar tevreden over?)
  • Koga F3 8.0 / 6.0 / 4.0 / 2.0 / Supermetro

Mijn advies: maak een testrit en denk er dan goed over na. Ik heb een testrit gemaakt, maar er niet bijzonder goed over nagedacht omdat ik zoveel fietsen had overwogen. Ik bleef erg in details hangen en toen heb ik uiteindelijk een knoop doorgehakt waarbij ik heb genegeerd dat het stuur wel erg laag stond. Niet ontevreden, maar wel erg wennen!

Maak dus op elke van de fietsen die in aanmerking komen en waarop je een proefrit kunt maken een proefrit en laat het dan even bezinken.

1 like

@detinux grappig dat je de zoektocht herkent. Als ik jouw verhaal zo lees is de Achielle voor mij om de beste optie. De hoogste tijd om die snel te proberen. Maar niet te snel want ik herken de haast. Wil een goede beslissing nemen en een stuk of 4 fietsen proberen. Hopelijk lukt het jou ook om snel te wennen aan de zithouding van de Schindelhauer. IK ben eigenlijk ook heel erg benieuwd of je de Schindehauer al met forse wind in de polder geprobeerd hebt. Ik lees in de reviews dat de 8e versnelling tekort komt voor die omstandigheden en dat zou voor mij een absolute no-go zijn.

Dat is een makkelijke, je inderdaad vanwege de dikke banden, zeker met een slechte rug zou ik voor het comfort van extra vering. Voor de extra €200 krijg je een Alfine-8 ipv van een Nexus-8 maar dat is nauwelijks een verbetering.

Mijn advies voor een grotere framemaat is in combinatie met een ander stuur dat ervoor zorgt dat de handvatten dichter bij komen. Bij het grotere frame is het stuur van zichzelf als iets hoger en het zadel kan je lager zetten waardoor het ook weer dichter bij het stuur komt en het stuur relatief hoger komt.

Je zou je fietsverkoper ook kunnen vragen er gelijk een Thudbuster LT op te zetten, nog meer comfort:

En misschien ook de CDN riem (gelijk) laten vervangen door een CDX riem.

Het zou goed zijn als je de kosten van het vervangen van het stuur en de andere opties bij het aankoopbedrag kan meenemen.

2 likes

Heel veel dank voor deze uitgebreide informatie. Ik ga eens kijken of ik een ouder model van de Cube Travel pro kan vinden ( die in de zwart groene of zwarte kleurstelling) en daar een proefrit op maken. Mooie manier van omdenken ook om deze fiets als basis te nemen en die uit te bouwen met het budget naar een fiets die wel helemaal past bij wat ik zoek.

Het is geen Cube geworden maar een Achielle Oscar. Dank voor het meedenken!

1 like

Prima keus, niet de goedkoopste maar mooi is ook wat en verder prima specs.

Nog eens op de website gekeken en daar staat op “iets dikkere banden”, dat interesseert me wel, wat betekend dat in de praktijk? 40/42/47 mm? :wink:

Ik heb gekozen voor 40 maar 42 was ook een optie. Geen idee wat de max is van wat er op zou kunnen