Actieradius meten bosch ebike

hoe meet ik mijn actieradius van me ebike bosch middemotor?

het zit zo ik heb een Powerpack 400(frame model) accu en de motor is een Performance Line CX.
met eco geeft de display 56km aan op actieradius calculator site staat 113 km.
een groot verschil.

een vriend van me heeft de zelfde accu maar dan bagagedrager model met Active Line Plus motor en die display geeft 172 km aan.

hij heeft een nieuw fiets en die van mij is 6 jaar oud, met 15 duizend km’s.
nu is me vraag weet de display dat de accu achteruit gaat?
of klopt daar geen bal van
alvast bedankt!

Elke oplaadbare accu gaat met de tijd achteruit. Een halvering in 6 jaar is niet vreemd.
Als je fiets zal je toch merken dat de accu leger raakt. Dus als je begint met volle accu en 56 km kan fietsen volgens de display, vervolgens 20 km fiets, dan zal de resterende beschikbare afstand zijn afgenomen, misschien niet met exact 20 km, maar wel substantieel.

De door het systeem berekende actieradius is niet simpel restcapaciteit/genormaliseerd verbruik.

Als je net een berg bent opgereden, verwerkt het systeem dat recente verbruik in genoemde formule.
Het systeem weet niet dat er na een klim ook nog een afdaling komt.
Maar denkt dat je de rest van de dag diezelfde hoeveelheid energie aan je accu wilt onttrekken.

Het “probleem” is al eens eerder op dit forum besproken.
Er zijn motorsystemen die je actieradius voorspellen op basis van de route die je wilt gaan fietsen.

Lees ook:

ik heb de fiets tweedehands, net een jaar en nooit lange tochten gemaakt alleen 30 km met 40 kmu(is opgevoerd)
en omdat ik een tocht wil gaan fietsen in naar belgie en havewegen bij 100 km een stop wil maken moet die accu 100km mee gaan op eco of tour.

maar omdat de boordcomputer maar 56 km aangeeft moet ik iets anders verzinnen

1 like

Dat zal je niet gaan lukken.
Met 20 km/ uur op een windrustige dag, fietsend in een lage cadans, zal je in het zicht van de haven stranden.