Olifant in de openbare ruimte

Oorspronkelijk gepubliceerd op: https://www.fietsersbond.nl/nieuws/olifant-in-de-openbare-ruimte/

Ongeval fiets en auto – Foto Shutterstock Op dinsdag 18 april 2023 was het een mediastorm bij de Fietsersbond. Begrijpelijk, want het aantal fietsers die om het leven kwamen in het verkeer is met 40% gestegen naar 291 slachtoffers (cijfers CBS). De media stelden zich op in rijen van drie bij ons. En de rode…

2 likes

De heilige koe is inderdaad een obese olifant geworden:

Waar vroeger SUV’s suf waren zijn ze tegenwoordig de norm en sowieso zijn auto’s groter geworden:

Screenshot_20230419_224043

Het aantal auto’s blijft ook maar toenemen en dat komt niet door de groeiende bevolking:

Geen wonder dat de kwetsbare fietser meer te verduren heeft.

1 like

Mooi argument van de fietsprofessor over de kinderen in Denemarken. Dat ze sinds een helmplicht minder met de fiets en meer op de achterbank naar school gaan.

Wie weet de bron in een wetenschappelijk tijdschrift? Om discussies op internet mee te beslechten. Om als bot te gooien voor ‘kritische denkers’ om op te kauwen.

In mijn woonplaats heeft de wethouder, nav de ongevallencijfers, bepleit dat ouders er goed aan doen om hun kinderen op de fiets naar school te brengen.
Jong geleerd, is oud gedaan.

1 like

Ik heb vorige maand mijn broer weer eens bezocht in het revalidatie centrum.
Gelukkig gaat het de goed kant op.
Een aanrijding met een auto met beide lage snelheid, geen van beiden schuld.
Ongelukkig terecht gekomen. Ernstig hoofdletsel.
Een helm had het vermoedelijk veel minder ernstig gemaakt.
Mijn vrouw en ik hebben beiden een fietshelm gekocht.
Nog nooit gedragen.
Hoe gek zijn wij eigenlijk!!
Ik reed auto en brommer voor de veiligheidsgordel en helm verplicht werd.
Ik heb beide verplichtingen overleefd.
Kom maar op met de verplichte fietshelm.

Altijd rot z’n ongeluk en begrijpelijk dat je dan gaat denken hoe het voorkomen kan worden.

Om in de trant van het artikel te blijven: Ik ken de details niet maar als de auto er niet was geweest was er geen ongeluk geweest?

Begrijpelijk, nog nooit gedragen omdat jullie daarna niet meer zijn gaan fietsen?

Zoals de invoering van de helmplicht voor scooters laat zien neemt het aantal fietsers bij een helmplicht af en dat betekend dat mensen eerder overlijden omdat ze niet aan voldoende lichaamsbeweging komen en dat is geen klein effect.

Als je een probleem wilt oplossen, helpt het om een grote olifant te ontleden in behapbare brokken.
Deze week las ik over een onderzoek uit 2020 door de TUD dat bestelbussen (pakketbezorgers) verantwoordelijk zijn voor 10% van de verkeersdoden.
Volgens het onderzoek is de beloningsstructuur en de jonge leeftijd van pakketbezorger daar mede debet aan.
De belangenvereniging voor Pakket Distributie is zich bewust van het probleem, en pleit voor een keurmerk.
Ook wil de vereniging werken aan de werkdruk van de pakketbezorgers.

Dit laatste roept de vraag op of wij, als afnemer van de pakketdiensten, bereid zijn om extra porto te betalen voor ons pakketje.
Hetgeen pakketzxorgers in staat stelt om zich van ellkaar te onderscheiden.
Het zou mooi zijn als je als fietser zo een bijdrage zou kunnen leveren aan je eigen veilligheid…

Op basis van eigen waarnemingen kan ik stellen dat de bezorgers van UPS zich rustiger in het verkeer bewegen dan de andere bezorgers.
Bezorgers van UPS worden per uur betaald.
UPS is wel een van de duurdere bezorgers.

1 like

Zonder je te kennen durf ik te stellen dat jouw leeftijd boven jouw ondergrens en beneden de bovengrens is.

Mijn idee is om de leeftijd voor meerderjarigheid en dus voor het rijbewijs weer naar 21 jaar te verhogen. Of meer. En een maximumleeftijd. Met de nodige uitzonderingen natuurlijk zoals voor een bedrijfseigenaar. En zelfs tegen betaling voor die echte oldtimer-liefhebber. Het instellen van leeftijdsgrenzen vermindert verkeersdrukte en gevaar zodat het aantal ongelukken daalt. Ook kunnen niet alle achttienjarigen de verplichtingen van meerderjarigheid al aan. Bijkomend is klimaat en natuurbelang gediend door de uitstoot van minder schadelijke gassen. Door minder vraag dalen de prijzen van energie. Gaan jongeren langer naar school omdat ze hun consumptiedrang naar auto’s moeten uitstellen. Minder straten en gebieden hoeven duur en omslachtig autoluw. Het openbaar vervoer wordt meer gebruikt en daarom goedkoper.

Er is mogelijk nóg een olifant die over het hoofd gezien wordt. Sinds medio 2021 is de oversterfte enorm toegenomen, niemand weet waarom want als je niet de andere kant op wilt kijken kun je het ook niet zien. Zo worden er nu diverse onderzoeken uitgevoerd om de oorzaak van die onverklaarbare oversterfte te vinden. Van de 11 onderzoeksontwerpen werden er 10 goedgekeurd en gefinancierd… het enige onderzoeksvoorstel dat ook eventuele vaccinatieschade wil meenemen in het onderzoek is afgewezen.

Ondertussen wordt naarstig gezocht naar een verklaring voor de oversterfte en het CBS is onlangs met interessante bevindingen gekomen. Zo blijkt dat het aantal mensen met een fatale valpartij is verdubbeld vanaf medio 2021 en dat hebben we afgelopen jaar ook regelgemaakt gezien, beelden van mensen die duizelen en omvallen. Op kantoor, in de studio, op treinstations en in de openbare ruimte.

Duizelen en vallen met de fiets kan eenzijdig al fataal zijn, maar het plotseling verlies aan evenwicht kan ook tot gevolg hebben dat men van koers raakt waardoor andere weggebruikers de vallende fietser niet meer kunnen ontwijken.

Plotseling verlies van zintuigelijke waarneming kan bij iedereen optreden, dus ook bij automobilisten en ook daar is een flinke stijging te zien ten opzichte van 2021. Het is dus niet zo dat alleen fietsers getroffen worden maar dat sinds medio 2021 over de gehele linie verkeersongevallen zijn toegenomen.

Maar goed, men wil niet die kant op kijken en dan is het er ook niet.

Als een helmplicht leidt tot een flinke verlaging van het aantal fietskilometers omdat veel mensen om allerlei redenen geen helm willen dragen dan gooi je het kind met het badwater weg: hoger relatieve verkeersrisico (verlaging van de noemer), verslechtering volksgezondheid (minder bewegen).

Als je per se een helmplicht wil invoeren doe dat dan eerst met de groep die de grootste kans op hersenletsel loopt door omvang van de populatie en kwetsbaarheid (afnemende kracht en gezondheid): senioren.

En als we dan toch aan het verplichten zijn, waarom dan niet gelijk een verplichte injectie met experimentele gentherapie? Dan zijn we gelijk af van de maatschappelijke uitsluiting van de ongevaccineerden door gevaccineerden. Krijgen we waarschijnlijk wel meer valpartijen door verlies van evenwicht maar daar beschermt die fietshelm dan weer… Ik zie een win-win situatie!

Dat is het ook @Lomito

Het hele probleem is de arrogantie van veel autobestuurders. In Nederland zijn we goed in doorslaan en zonder helm op de e-bike zitten is het nieuwe roken.

De auto is al een melkkoe en dat het wagenpark zo snel aan het groeien is blijkt maar weer hoe rijk we zijn. Langs de voedselbank fietsen doet mensen snel wegkijken want het betreft hunzelf niet, dus bestaat het probleem ook niet.

We zijn aan het amerikaniseren. De goed bedeelden hebben het goed en de andere kant van het volk? Bestaat niet … willen we niets van weten.

Ook zijn veel mensen na het werken moe en dan ben je eigenlijk niet capabel om auto te rijden. Het aantal ongelukken door vermoeidheid is tig maal groter dan rijden met medicijnen. De fietser is een zwakke verkeersdeelnemer, dus is het zaak om ervoor te zorgen dat je de fout van de ander kunt opvangen. De ander denkt dat de fietser niet bestaat en maar zo snel als mogelijk aan de kant moet want o wee.

Zorg goed voor jezelf en eerst je eigen veiligheid en dan die van een ander. If you can’t beat them, enjoy them.

Bekijk de dikte van de autodeuren eens, dat is ook regelgeving.
De Golf GTI van het plaatje:

Versie 1976-1979: 11.672 euro, gewicht 840 kg, lengte 3.82 M, breedte 1.62 M, motor 110 pk, 0-100 km/u in 9.1 sec, Geen remassistent, automatisch inparkeren, verkeersbordenlezer etc.

Versie 2020- : 59.240 euro, gewicht 1463 kg, lengte 4.29 M, breedte 1.79 M, motor 245 pk, 0-100 km/u in 6.2 sec, vol met assistenten

Het is gewoon erg druk geworden in Nederland, fietspaden hebben ook files. Zelf fiets ik zonder accu zo snel dat ik fietsen met accu voor blijf. Heerlijk is dat tempo. Maar in de buurt van enige woonkern mag je overal aansluiten in de rij in spitstijd. De wegen kunnen niet echt breder dus wordt het verkeer drukker. In de stad schiet het echt niet meer op met de fiets, net als met de auto. De voorgestelde 30 km/u in de stad haal je vaak al niet eens. Meestal hield ik 15-20 km/u aan, gemiddeld, in de stad.

Van mij mag het land leger worden.