Wat vind je van de nieuwe bromfietsregels voor de speed pedelec? We zijn benieuwd naar jouw mening!

Een half jaar geleden kocht ik tweedehans mijn gebruikte Speed pedelec ik vroeg diegene waarom er geen plaatje op de fiets zat.? waarop hij antwoordde daar doe ik niet aan mee. Dat begreep ik toen niet, maar inmiddels wel. Ik was voornemend mij keurig aan de regelgeving te houden. Maar al na twee weken moest ik omwille van mijn eigen veiligheid en die van andere weggebruikers weer terug naar het fietspad. Ik werd in die week meerdere keren afgesneden door verschillende automobilisten, een keer zelfs zodanig dat ik pas op het gras in de berm tot stel stilstand kon komen. Een andere keer werd ik door een zeer boze automobilist gepasseerd die geërgerd zijn middelvinger naar mij opstak.
En dat allemaal omdat ik niet in staat bleek te zijn om de gewenste snelheid van plusminus 45 kilometer per uur te halen waarvan de wetgeving is uitgegaan.
De verplichte en goedgekeurde speed peddelec helm die ik na lang wachten geleverd kreeg, Is voorzien van ventilatie gaten waar tijdens het fietsen de wind zo vreselijk hard doorheen fluit en elke keer van Toon veranderd als je om je heen kijkt of van richting veranderd, dat ik daardoor niet meer goed in staat was om te horen wat er om mij heen gebeurde en dat lijkt mij op de fiets in het drukke hedendaagse verkeer wel wenselijk.
Door deze en de andere praktische nare en gevaarlijke ervaringen en voor mijn eigen veiligheid en die van anderen. Voel ik mij genoodzaakt om het recht in eigen handen nemen omdat mijn inziens de wedmakers er zelf nog niet helemaal goed uit zijn. Ik hoop maar dat als ik ooit nog eens voor een rechter moet verschijnen deze weledel zeergeleerde, begrip voor mijn overtuiging kan opbrengen. Aangezien ik zelf liever niet nog langer als praktijk voorbeeld wenst te dienen en wij helaas nog steeds maar over een leven beschikken, wil ik dat leven graag nog een tijdje blijven behouden.
Daarom mijn weloverwogen voornemen om in overtreding te blijven door geen bromfiets plaatje te voeren en zonder helm op het fietspad blijven fietsen omdat het fietsen daar nu nog zo veel veiliger is. Ik hoop dat u dit praktijk voorbeeld wilt en kunt gebruiken om meer veiligheid voor iedereen in het verkeer te realiseren.
Dank u wel.
Vriendelijke groet T

Bedankt Tejo voor het delen va je snelfietservaringen. Helaas is het dagelijkse praktijk dat snelfietsers nog net niet doodgereden worden. Ik begrijp best dat je als “gewone” fietser wilt rondrijden, dus zonder helm en kentekenplaatje. Maar misschien moet je toch eens met iemand gaan praten over de risico’s qua ongevalsletsel en aansprakelijkheid. Een WA-verzekering dekt die aansprakelijk, zonder een WA kunnen de onkosten van een aanrijding zeer hoog uitvallen.

Overigens ben ik het volledig met je keuze eens om niet op de rijbaan te gaan rijden, dat is werkelijk levensgevaarlijk en onze levens zijn geen politiek experiment.

[quote=“JoostC, post:121, topic:1255”]
De wijze waarop de wet, maar even snel is ingevoerd en de manier waarop daarover in zijn totaliteit (zie relaas hierboven) is nagedacht, ook door de fietsersbond, en waarbij een zeer kwetsbare groep nu kind van die rekening dreigt te worden i.p.v. mee geholpen is.[/quote]
En dat is een bondige weergave van het probleem. De wetgever had er geen zin an en maakte zich er met een Jantje van Leiden van af. Met als resultaat dat de regelgeving niet gedragen wordt in het verkeer en de snelle fietsers teleurgesteld terugkeren naar het fietspad voor zover ze al naar de rijbaan gingen.

Misschien erger is dat het vertrouwen in de overheid weer een knauw heeft gekregen.

Met pijn in mijn hart ga ik mijn speed pedelec te koop zetten. Ik fiets voor mijn werk van Den Haag naar Pijnacker (17 km). De nieuwe regelgeving levert veel stress op. Op een aantal wegen in Den Haag is het te gevaarlijk om op een 4 baans weg te fietsen waar er minimaal 50 km/uur wordt gereden. Dit is bijvoorbeeld bij de Erasmusweg het geval. In Delft rijd ik over een weg waar ik het aan durf om over de rijbaan te fietsen maar daar krijg ik van de automobilisten zulke brutale reacties dat je alsnog ongemakkelijk op de fiets zit (Ruys de Beerenbrouckstraat in Delft). Toeteren, vloeken, onverantwoorde inhaalmanoeuvres het houdt niet op.

Ik ga nu maar een gewone elektrische fiets aanschaffen waar ik 1 x per week mee naar m’n werk rijd en de overige 3 dagen maar weer aan ga sluiten in de file bij school van m’n kind en op de A4… erg jammer want ik had deze fiets ook uit oogpunt van milieu aangeschaft maar mijn eigen veiligheid vind ik toch wat belangrijker. Helaas lukt het mij niet om de andere 3 dagen per week ook op de gewone elektrische fiets te gaan omdat ik dan teveel tijd inlever en te laat bij mijn kinderen ben.

1 like

Goed besluit, als je het niet veilig vindt met zo’n mee-trap brommer op de rijbaan dan is dit de enige juiste oplossing.

1 like

Ik begrijp je reactie volkomen, het gedrag van automobilisten naar snelle fietsers is ongehoord. De agressiviteit en woede is voor mij reden geweest om te besluiten niet langer op de rijbaan te rijden maar eenvoudig het fietspad te blijven gebruiken. Voor 1 juli 2017 had ik een blauwe kentekenplaat (snorfiets) en reed ik altijd al over fietspaden, nooit een probleem met agressie en ook geen problemen met gewone fietsers. Na die datum even geprobeerd op de rijbaan maar daar ben je je leven niet zeker dus direct terug naar het fietspad.

En dat bevalt prima, nog steeds geen problemen met automobilisten en ook gewone fietsers hebben geen probleem met mijn aanwezigheid op het fietspad. Van mijn collega speed pedeleccers hoor ik vergelijkbare verhalen, iedereen rijdt ondertussen gewoon weer op het fietspad en zelfs lokale overheden maken plaatselijk afwijkingen mogelijk op de idiote landelijke regelgeving. Het is slechts een kwestie van tijd dat deze ondoordachte regels worden teruggedraaid.

Hopelijk kom jij ook uiteindelijk weer terug als de dwaze regels zijn afgeschaft.

Het is een slecht idee allereerst omdat het niet veilig is voor de speed-pedelec, Bovendien heeft de overheid niet goed gekeken naar de werkelijke snelheid van zo’n fiets. 45km/uur rijd je alleen met de uiterste positieve condities met veel wind in je rug mee. heuvel op of tegenwind rijd je een stuk langzamer, bovendien zijn er verschillende motor vermogens van 300 tot 500 watt of zoiets. Maar de regering moet vooral een beetje vertrouwen hebben in de fietser. Hanteer snelheidsgebieden en geef dit duidelijk aan met een verkeersbord of een algemene regel. Bij het passeren van een fietser mag je niet harder dan 25km/uur en binnen de stad rijd je met het verkeer mee. Stel gewoon duidelijke regels op waar Speed-pedelec gebruikers zich aan moeten houden en alsjeblieft creëer een speed-pedelec rijbewijs, We gaan toch ook niet autorijden met een vaarbewijs? Maak zo’n rijbewijs een stuk goedkoper speciaal bedoelt voor deze doelgroep, met de lesstof dat gaat over een speed-pedelec, niet over een brommer, want dat lijkt mij een wereld van verschil. Verder zou ik ook het rijden van een speed-pedelec met een auto rijbewijs afschaffen. Als je nog nooit op een fiets hebt gezeten, is dit levens gevaarlijk. Het hebben van een rijbewijs wil nog niet zeggen dat je goed kunt fietsen, en een speed-pedelec is fietsen voor gevorderden. Het is namelijk vreemd dat ik niet mag fietsen op zo’n ding terwijl ik al 30 jaar op een fiets rijdt, terwijl mijn moeder een rijbewijs heeft, maar vrijwel nog nooit op een fiets heeft gezeten nadat ze haar rijbewijs had. ( 30 jaar geleden )

Het standpunt van de Fietsersbond over Speedbikes is weinig verheffend. Natuurlijk is er een groot verschil tussen kinderen, ouderen en sneller rijdende fietsen, vooral in de grote steden met in de centra erg drukke paden. Maar dat is niet modaal voor Nederland. Dat de Fietsersbond daar ergens mee in de maag zit is begrijpelijk. Maar zolang er geen goed alternatief is tussen overwegend snel rijdend autoverkeer voor Speedbikes past het de Fietsersbond een genuanceerder standpunt in te nemen en voel ik mij als lid en o.a. Speedbiker onbegrepen.

Je kunt gerust stellen dat de fietspaden buiten de bebouwde kom vrijwel leeg zijn gedurende het grootste deel van de dag en avond. Ideaal voor speed pedelecs die grotere afstanden overbruggen tussen dorpen en steden, en zo vrijwel ongehinderd op hogere snelheid naar werk of school kunnen rijden. In de stad kan de speed pedelec die hoge snelheid niet halen door de grotere drukte en is het meer een gewone fiets.

Het komt er op neer dat de wetgever in haar regeldrift weer eens onnodige regeltjes heeft gemaakt voor een niet-bestaand probleem. En daarbij verschuilt zij zich achter de oer-conservatieve Fietsersbond voor wie alle nieuwe ontwikkelingen als bedreigingen worden gezien in plaats van kansen op terugdringing van de auto uit steden. De veldslag gewonnen maar de oorlog verloren. Lekker bezig FB.

2 likes

Precies. Jij zegt het nog iets scherper. Ik forens ruim 500 km per maand gemiddeld op de Speedbike zowel in de stad (Haarlem, Amsterdam, Utrecht, Den Haag) als daarbuiten. Het laatste ook veel op stille fietspaden (door de duinen bijv.) waar ik letterlijk, vroeg op weg naar mijn werk, geen kip tegen kom maar formeel toch niet mag rijden. De Fietsersbond noemt ouderen expliciet als categorie te beschermen. Ik ben 60+ en moet door het standpunt van de Fietsersbond (met onderbrekingen al 40 jaar lid) tussen het snelverkeer rijden. Ook waar dat door de inrichting van de weg en snelheden erop volstrekt onverantwoordelijk is. Ik heb nooit enig ongeval gehad noch als fietser noch als automobilist. Maar wordt als Speedbiker toch weggezet als “Formule-1 coureur”.

Als er niet meer nuance komt in de standpunten komen zou het eerlijker zijn explicieter te zeggen dat Speedbikers niet behoren tot de doelgroep van de Fietsersbond. Dat zou duidelijkheid creëren en aanleiding kunnen zijn voor een eigen belangenvereniging. Voor alles wat straks met ondersteuning rijdt. En aangezien in de toekomst straks heel veel met ondersteuning rijdt …

Voor nu trek ik me er weinig van aan en rij met gele kentekenplaat naar eigen inzicht. Het heeft me tot op heden geen bon op geleverd want agenten en BOA’s, (op de werkvloer, ze zien me heus wel) hebben geen zin in handhaving op deze manier.

2 likes

De nieuwe regels zijn prima. Snel verkeer op de rijbaan, langzaam verkeer op het fietspad (bibeko). Als een speed-pedelec niet snel genoeg is voor de wegen waar men wilt rijden dan speed-pedelec inruilen voor elektrische bromscooter die wél snel genoeg is; of wacht op de ontwikkeling van de superspeed-pedelec. Nu ook de snorscooters naar de rijbaan.

De onveiligheid op de autorijbaan voor de speed pedelec heeft niets met onvoldoende snelheid te maken. Als ik mijn Ford Mondeo Station zou laten begrenzen tot een snelheid van max 40 km/h, zou ik mij hartstikke veilig voelen op de autorijbaan. Het gaat om de massa van de speed pedelec (slechts 25 - 30 kg) ten opzichte van het overige verkeer (auto’s en vrachtwagens). Een beetje auto heeft al een massa van meer dan 1000 kg. En je praat onzin door te stellen dat mensen op een speed pedelec maar moeten overstappen op een (elektrische) brommer. Dat is wezenlijk ander voertuig. De speed pedelec is de fiets voor de middellange afstand, net als de velomobiel dat ook is (maar deze is super onpraktisch). Dat de wet de speed pedelec gelijk stelt aan de bromfiets, doet daar niets aan af. Tenslotte spreek je jezelf tegen door te zeggen “langzaam verkeer op het fietspad” en “de snorscooter op de rijbaan”. Dat de meeste snorscooters zijn opgevoerd, doet ook daar niets aan af.

Ik was geen echte fietsliefhebber, maar was die dagelijkse file Dordrecht-Rotterdam zo zat, dat ik dacht: zou een “snelle fiets” iets voor mij zijn? Het werd een Klever B45, voor mij en een B25 voor mijn vrouwtje. Nu 1,5 jaar later, vele fiets tripjes door heel Nederland, en 12.000km woon werkverkeer, weet ik één ding zeker: Het is echt niet zo éénvoudig om dit vervoermiddel de juiste plek op de weg te geven, simpel door het volgende feit. Beide fietsen zien er hetzelfde uit. Kleine wielen, dikke banden, zéér lage instap, verende voorvork, en verende achterbrug, allemaal heel comfortabel, maar vergis je niet, de B45 is een echte speed pedelec, die heel makkelijk de 45 en meer haalt, en dat is echt gevaarlijk tussen “gewone” fietsers. Dus als ik dagelijks woon werk rijd, pas ik mij aan, en zoek alternatieven. Maar ik MOET de Zwijndrechtse brug over, waar ik tussen de auto’s ZOU moeten rijden? En dan de vele vakantie tripjes, beide fietsen mee achterop de auto, fietstassen naar binnen, fietsen eraf, en de omgeving verkennen. Mijn vrouwtje op het fietspad, en ik op de provinciale weg? Als je zoals wij, de laatste 1,5 jaar, door Zeeland, Brabant, onze kust en de Veluwe bent getrokken, besef je pas hoe mooi ons land, hoe uitgebreid onze prachtige fietspaden, en hoe veel werk er nog aan de winkel is. Ik hoop dat ALLE fietsgebruikers op één lijn kunnen komen te staan, en dat de Fietsersbond ons ALLEMAAL weet te verenigen, recreatief, wielren, E-bike, lig, speed en wat ik vergeet, en wat er allemaal nog bij kan komen!

Groene plaat is maar 1 idee, maar wel 1 die hout snijd. Het moet gewoon mogelijk zijn om, als rijd je op een snelle fiets, je op “normale” snelheid tussen de grijze muizen te mogen begeven, toch?

Je bent niet de enige die de snelle fiets heeft ontdekt om files te ontwijken. Overigens kun je met deze fiets ook jaarlijks vele duizenden euro’s aan belastingen ontwijken!!! Reken maar uit. Helaas zul je de Fietsersbond niet op je (fiets)pad vinden om je te steunen, zij is anti-spedelec ingegeven door subsidies van een overheid die eveneens anti-spedelec is vanwege het enorme verlies aan belastinginkomsten. Je bent dus helemaal goed bezig, maar verkijk je niet op de bedoelingen van de Fietsersbond.

De centjes die mijn investering opleveren geven mij een heerlijk en groen gevoel! Ik tank minder dan de helft, van hetgeen ik hier voor deed, en ook leuk: eerst kreeg ik via Willd van de Spits cash getsort, en momenteel via my jini weer betaald om tijdens de spits de A15 & A16 te mijden, hetgeen geen enkel probleem is - geeft zo een KICK!

Ik heb een snelle e-bike sinds mei 2016. Ik ben het niet eens met de stellingname dat de snelle e-bike niet op het fietspad thuishoort om zijn snelheid. Met een zelfde argument zou je kunnen stellen dat een Ferrari niet op onze snelwegen thuishoort om zijn maximum snelheid. De maximum snelheid is niet relevant, de bestuurder moet zich aanpassen. Dat geldt voor de snelle e-bike net als voor de snelle auto. Qua afmetingen en rijeigenschappen past de snelle e-bike goed op het fietspad, op alle fietspaden. En ook hier moeten bestuurders hun gezonde verstand gebruiken.

Mijn ervaringen op het gewone fietspad zijn heel goed. Als ik in wil halen dan minder ik vaart, ik bel (laat horen dat ik er ben), passeer op gewone fietssnelheid en versnel weer naar de door mij gewenste snelheid. Geen enkel probleem. En in de middag had ik wel eens “problemen” als ik in het fietsverkeer van een uitgaande school terecht kwam. Dan had ik vertraging omdat ik in de file zat. Niet anders dan in een auto!
De nieuwe regels pakken verschillend uit. Ik weiger op de toegangswegen naar een centrum te rijden waar de meeste auto’s 50 plus rijden. Zelfs de Nederlandse wet kan mij niet verplichten te fungeren als een levende verkeersdrempel. En soms is de situatie dan wel niet gevaarlijk maar toch bizar. Ik stond eens bij een stoplicht voorgesorteerd op de linkerbaan van drie rijstroken voor een stoplicht met een ontzettend grote truck achter mij en naast mij en voelde me daar helemaal verloren. En zo keken de beide chauffeurs mij ook aan. Die begrepen echt niet wat ik daar deed. Eenmaal linksaf dacht ik van “Je kunt me wat.” Ik gaf aan dat ik (tweemaal) van baan wilde wisselen en verdween als een haas het fietspad op. De naar links afslaande vrachtwagen gaf mij begripvol alle ruimte om te ontsnappen. In de stad is het wel eens gemakkelijk als je veilig met het autoverkeer mee kunt doen en ik vind het ook niet meer dan beleeft om een lege fietsstrook op te gaan om de snellere auto te laten passeren.
Samengevat ben ik van mening dat de snelle e-bike goed op het fietspad past en echt in de stad ook op de rijbaan. De bestuurder van de snelle bike zou gewoon moeten kunnen kiezen. Van hem mag wel net als van andere verkeersdeelnemers verwacht worden dat hij zijn verstand gebruikt en zich gedraagt. Als hij zich niet gedraagt is dat een ander probleem!
robjb

Lees je eigen bericht eens na. Abradacabra is niet ver weg. Je kunt het nog wijzigen, als je wil.

Sorry Sjef, maar dit was een reactie (van een maand geleden!) op de subsidie mogelijkheden met Lomito, die waarschijnlijk wel begrijpt wat Wild van de Spits en JINI is. Je had even kunnen googelen natuurlijk. Gezien je leeftijd neem ik je echt niet kwalijk dat dit voor jou abracadabra is hoor. Het zijn subsidies, verstek door onze overheid, om mensen te enthousiasmeren, de spits, op bepaalde snelwegen te mijden door een andere vorm van vervoer, begrijp je? Gr. Jerry

IK hoef niet te googlelen! Je reactie zou te begrijpen moeten zijn (ook door 80 plussers!) door iedereen die Nederlands begrijpt. Spellingslordigheden zijn niet nodig! En die zijn er genoeg. Wanneer je kennelijk reageert op één specifiek bericht, gebruik dan de citeerfunctie. Of je stuurt @Lomito een privé-bericht.

Hallo Rob, de verkeersregels voor speed pedelecs zijn inderdaad absurd en blijkbaar bedoeld om het gebruik ervan te ontmoedigen. Zou het echt om de snelheid gaan dan zouden ook al die andere fietsers die 30+ rijden niet op het fietspad thuishoren, denk aan racefietsen, ligfietsen, velo’s.

Zoals de meeste snelle fietsers kies je terecht voor de veilige optie door daar waar het te gevaarlijk is niet op de rijbaan maar op het het fietspad te gaan rijden. Ik moet de eerste boete nog zien die bij de kantonrechter stand houdt omdat de snelle fietser kiest voor zijn veiligheid. Uit reacties van agenten blijkt ook steeds dat zij het gebruik van de fietspaden aanmoedigen op wegen bibeko die vaak ongeschikt zijn voor een snelle fiets.

Gelukkig hebben we de zegen van onze politie want van de belangenbehartiger voor fietsers hoeven we weinig steun te verwachten.